REC

סטוריטלינג: הכוח של סיפור טוב

המילה סטוריטלינג יצאה לי מכל חור אפשרי (סליחה!).

ברמה שגם כשאני משתמש בטכניקות האלו, אני לא משתמש במילה סטוריטלינג. 

הרגיש לי שלקחו את עניין סיפור הסיפורים ויצרו ממנו משהו מאוד מסובך, עם נוסחאות וכזה שצריך ״ללמוד״ אותו בעוד שסטוריטלינג כל כך טבעי וקורה באופן אינטואיטיבי אצל כולנו – פשוט רק צריך לדעת להשתמש בזה.

לאחרונה נחשפתי לכמה תכנים שהעיפו לי את המוח בעולם הסטוריטלינג.

למה?

כי הם הסבירו את המדע שמאחורי (למה זה כל כך עובד) ודיברו עד כמה שזה טבעי ופשוט (כמו שהרגיש לי תמיד), העניין הוא שכשיש סיפור טוב הוא משפיע על כולנו 🫢

מהו סטוריטלינג?

סטוריטלינג (Storytelling) בשיווק הוא אומנות העברת מסרים דרך סיפור, במטרה ליצור חיבור רגשי עם הלקוח ולגרום לו להזדהות עם המותג. במקום להציג מידע יבש, סטוריטלינג הופך מסרים שיווקיים לתוכן סוחף, שמעורר רגשות ומניע לפעולה. עסקים שמשתמשים בסיפורים מצליחים לבלוט, ליצור קהל נאמן ולחזק את האמינות שלהם.

אחד הכלים האפקטיביים ביותר לסטוריטלינג הוא וידאו (סורי אני משוחד בנושא הזה!). בוידיאו היכולת שלנו לספר סיפור היא עצומה: האנרגיה שלנו עוברת, אפשר להעצים את המסר עם שפת הגוף והאישיות של האדם. כך היכולת שלנו להעביר את הסיפור בצורה מעניינת יותר.

כשסיפור מועבר דרך סרטון, הוא הופך לבלתי נשכח ומייצר חיבור מיידי עם הצופה.

מה זה סטוריטלינג ולמה זה חשוב?

סטוריטלינג בשיווק הוא לא רק דרך לספר סיפור – זו שיטה שמשפיעה על איך אנשים קולטים, זוכרים ומגיבים אלינו ולמותג. מחקרים מראים שסיפורים מפעילים חלקים רבים יותר במוח בהשוואה למידע יבש, ולכן הם נשארים בזיכרון לאורך זמן ומייצרים חיבור רגשי עמוק.

📌 יצירת קשר רגשי – סיפורים מעוררים רגשות וגורמים ללקוחות להרגיש חלק מהמותג. חיבור רגשי מוביל למעורבות גבוהה יותר ולנאמנות.

📌 הבלטת המותג – בעולם מלא במסרים שיווקיים, סיפור ייחודי מסייע למותג להתבלט ולהישאר בזיכרון של הלקוח.

📌 העברת מסרים מורכבים בצורה פשוטה – באמצעות סיפור טוב, גם נושאים מסובכים הופכים לברורים וקליטים יותר.

📌 חיזוק הזהות המותגית – סיפור שמעביר את הערכים והמהות של העסק גורם לאנשים להזדהות ולהתחבר למותג ברמה עמוקה יותר.

📌 סיפורים נשארים בזיכרון – המוח האנושי בנוי לזכור סיפורים טובים הרבה יותר מאשר נתונים יבשים. כשאנו מספרים סיפור טוב, הוא נתפס במוח כמו קובץ שנשמר בכונן קשיח.

כשאנחנו מספרים סיפורים, אנחנו לא רק מעבירים מידע – אנחנו יוצרים חוויה. סיפור טוב מספק את המוח, מעורר רגשות, ומפחית את המאמץ של הקהל להבין ולהתחבר למסר. לכן, אם רוצים לשווק בצורה אפקטיבית ולהניע לפעולה – סטוריטלינג הוא אחד הכלים העוצמתיים ביותר שיש.

 היסטוריה קצרה של סטוריטלינג

סטוריטלינג הוא לא המצאה מודרנית – הוא כלי קדום של האנושות, ששימש כבר במערות הקדומות. אבל גם היום, בעולם הדיגיטלי הוא נשאר אחד הכלים המשפיעים ביותר לשכנוע ולחיבור רגשי.

בשנת 2002, העיתונאי רוב ווקר ערך ניסוי מסקרן: הוא רכש 200 חפצים חסרי ערך באיביי, שכל אחד מהם עלה כמה סנטים בודדים – קישוטים ישנים, פסלונים, חפצים אקראיים. אבל במקום למכור אותם כפי שהם, הוא צירף לכל פריט סיפור ייחודי.

לדוגמה, ראש סוס קטן שהוא קנה ב0.99 סנט – נמכר לאחר מכן ב62.95 דולר, רק בגלל שהסיפור שצורף אליו גרם לקונים להתחבר אליו רגשית. הניסוי כולו היה הצלחה מסחררת: ווקר השקיע 129 דולר ברכישת הפריטים, ובזכות הסיפורים – מכר אותם בסכום כולל של 8,000 דולר.

איך זה אפשרי? איך משהו פשוט כמו סיפור גורם לנו לשלם יותר ולהאמין בערך של חפצים חסרי משמעות?

ראש של סוס מתוך הניסוי של רוב ווקר
הראש של הסוס שרוב קנה ומכר באיביי

ההשפעה הרגשית של סיפור טוב

הסיבה לכך טמונה בהשקעה הרגשית שלנו. ככל שאנחנו מעורבים רגשית בסיפור, אנחנו פחות ביקורתיים ויותר מושפעים. בדיוק כמו באהבה – כשאנחנו מתאהבים, אנחנו רואים את האדם מולנו דרך משקפיים ורודים, מרגישים חיבור עמוק, ומוכנים להשקיע בו בלי לחשוב פעמיים.

סיפור טוב גורם לנו להפריש הורמונים שמעצימים את החוויה:
📌 דופמין – מגביר פוקוס, מוטיבציה וזיכרון.
📌 אוקסיטוצין – מעודד אמון, נדיבות וחיבור רגשי.

לכן, סטוריטלינג הוא לא רק דרך להעביר מידע – הוא כלי שמפעיל אותנו ברמה הכימית. הוא גורם לנו להרגיש, להתחבר, ולזכור. וכשהרגש נכנס לתמונה – כללים של היגיון יוצאים מהמשחק.

סטוריטלינג זה לא מדע טילים (אמרתי את זה!)

אם היינו מדברים לפני חצי שנה, הייתי בטוח שיש נוסחאות, תבניות מסובכות ואיזה עניין מיוחד בסטוריטלינג. רק שלאחרונה גיליתי טכניקה מדהימה שעוזרת לכל אחד ואחת לספר סיפור מדהים! בלי נוסחאות ובלי תבניות.

מסתבר שאני עושה את זה כל הזמן בלי לשים לב וגם אתם!

כבר למדנו שנרצה לספר סיפורים בגלל ההשקעה הרגשית, ועניין ההורמונים, אבל הסיפור הוא כזה: ככל שאנחנו מושקעים רגשית בכל דבר בחיינו אנחנו הופכים להיות פחות ביקורתיים ופחות מתבוננים באובייקטיביות.

וכשאנחנו שומעים סיפור טוב המוח שהוא מוצף בנוירוטרנסמיטורים והורמונים שזורקים לפח את ההתבוננות האובייקטיבית שלנו.

מעבר לכך, ההורמונים האלו עוזרים לנו ליצור חיבור עם הצד השני – ובעיני זו ה-סיבה שלשמה נרצה ליצור תוכן. מי מאיתנו לא היה רוצה שזה יקרה לקהל שלו כשאנחנו מדברים אליו, לא?

אז איך נוכל לספר סיפורים כאלו? השקעתי וצילמתי סרטון- שממש כאן למעלה (אם לא צפית זה הזמן)

איך לספר סיפור טוב יותר?

יש המון נוסחאות לסטוריטלינג מעולמות שונים ומגוונים… כל שהנוסחה יותר מסובכת ככה יהיה לנו קשה לבצע אותה. והנוסחה שאני רוצה להציע לכם? נורא פשוט.

כל סיפור טוב מורכב מ-3 חלקים:

  1. התקרית: מי היה שם, איפה זה היה, מה העניין, מתי זה קרה.
  2. הנקודה: מה הפואנטה בסיפור, למה אני מספר למישהו את הסיפור הזה.
  3. חיבור: לקחת את הסיפור עם הנקודה שלו לחבר אותה לקהל היעד. 

לרוב, אנחנו עושים את כל זה באופן טבעי כשאנחנו בשיחות עם משפחה וחברים… הבעיה מתחילה כשאנחנו לא מספרים סיפור אלא מדווחים עליו.

אני יכול להגיד לכם שאתמול לימדתי בבית ספר וילד התעצבן וסגר בעוצמה את הדלת של הכיתה > זה היה דיווח.

לעומת זאת, אני יכול לספר לכם שאני מלמד בבית ספר יסודי בכל יום שני, בשיעור האחרון שעברתי היה ילד בכיתה בשם דוד שחשב שהוא קוף… הוא התחיל להתהלך בכיתה ולדפוק לעצמו על החזה ולעשות קולות של קוף: ״הו, הו, הו…״

פתאום דוד החליט שהוא רוצה לתת לי ביס, הדפתי אותו ממני והוא התעצבן ומיד יצא מהכיתה וסגר את הדלת בעוצמה.

מה היה כאן אחרת? הרי בדיווח שלי המידע הוא אותו מידע.

מה שהיה אחרת הוא שהכנסתי לסיפור שלי חיים, הכנסתי אליו דמויות, דיאלוגים, תיארתי איפה זה היה ונתתי שמות למשתתפים.

כשתנסו את זה, מוכן להבטיח שתראו את ההבדל, סטוריטלינג הוא כלי חזק בידי בעלי עסקים ברשתות החברתיות. המפתח לסטוריטלינג מוצלח הוא להיות אותנטי, קרוב ללקוח, ולהעביר סיפורים שמעוררים רגשות וזיכרונות. אם אתם רוצים לשפר את יכולות העברת המסרים שלכם, אולי יעניין אתכם הקורס החינמי שלי לעמידה מול מצלמה.

 

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

136

שיווק באמצעות תוכן למשוך, להגיע ולהניע משתמשים באמצעות תוכן

157

אסטרטגיה שיווקית לתכנן ולבצע אסטרטגיה שיווקית

290

שיווק ברשתות חברתיות: אסטרטגיות, טיפים וכלים 2024

160

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

398

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

334

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

572

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

802

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב