REC

מה זה סטוריטלינג? ואיך לספר סיפור שיניע את הקהל

המילה סטוריטלינג יצאה לי מכל חור אפשרי.

ברמה שגם כשאני משתמש בטכניקות האלו, אני לא משתמש במילה סטוריטלינג. 

הרגיש לי שלקחו את עניין סיפור הסיפורים ויצרו ממנו משהו מאוד מסובך, עם נוסחאות וכזה שצריך ״ללמוד״ אותו בעוד שסטוריטלינג כל כך טבעי וקורה באופן אינטואיטיבי אצל כולנו – פשוט רק צריך לדעת להשתמש בזה.

לאחרונה נחשפתי לכמה תכנים שהעיפו לי את המוח בעולם הסטוריטלינג.

למה?

כי הם הסבירו את המדע שמאחורי (למה זה כל כך עובד) ודיברו עד כמה שזה טבעי ופשוט (כמו שהרגיש לי תמיד), העניין הוא שכשיש סיפור טוב הוא משפיע על כולנו 🫢

אז קודם כל מה זה סטוריטלינג ומה מטרתו?

סטוריטלינג (Storytelling) בעולם השיווק והתוכן הוא טכניקה שמשתמשים בה לספר סיפורים כדי להעביר מסרים שיווקיים בצורה מעניינת ומרתקת. המטרה העיקרית של סטוריטלינג בשיווק היא ליצור קשר רגשי עם הקהל, להעביר ערכים ולגרום ללקוחות להזדהות עם המותג או המוצר.

אני אוהב להתייחס לזה ככלי לחיבור שיעזור לנו לבנות מערכת יחסים, ההתמחות שלי היא לעשות את זה דרך סרטונים– שם עוברת האנרגיה והאישיות של האדם.

לסטוריטלינג בשיווק יש מספר מטרות עיקריות:

יצירת קשר רגשי

סיפורים מסוגלים לעורר רגשות וליצור זיקה רגשית עם המותג.

הבלטת המותג

סיפור טוב וייחודי יכול לעזור למותג להתבלט בין המתחרים ולהשאיר רושם עמוק.

העברת מסרים מורכבים בצורה פשוטה

סיפורים יכולים לשמש ככלי להסברת רעיונות מורכבים בצורה ברורה ונגישה.

חיזוק הזיהוי עם המותג

סיפורים שמספרים על הערכים והתרבות של המותג יכולים לעודד זיהוי עמוק יותר של הלקוחות עם המותג.

יותר קל לזכור סיפור

סטוריטלינג גורם לצד השני לזכור את המידע / סיפור.

כשאנחנו משתפים סיפורים (סטוריטלינג) אנחנו תופסים יותר מקום בכונן של הראש וככה אנשים מתחברים אלינו יותר. כשאנחנו מספרים סיפור טוב זה מספק את המוח ומגיבר את הרגשות וכשאנחנו משתפים מידע ללא סיפורים זה יגרום לאנשים לחשוב, להתאמץ.

 כשאנחנו מספרים סיפורים אנחנו מניעים אנשים לפעולה – אנחנו הופכים למשפיעים יותר.

אז מה יש בסטוריטלינג שכל כך עובד עלינו? (כלומר משפיע עלינו)

בשנת 2002, עיתונאי בשם רוב ווקר ערך ניסוי ב-2002, הוא קנה 200 ״שטויות״ באייבי ואחר כך רצה למכור אותם. רק בניגוד לצורה שהוא קנה את הפריטים, לצד כל ״שטות״ הוא הוסיף סיפור.

אחד מהפריטים היה ראש של סוס שעלה 0.99 סנט אחרי שהפריט פורסם עם הסיפור הוא נמכר ב62.95 דולר.

ראש של סוס מתוך הניסוי של רוב ווקר
הראש של הסוס שרוב קנה ומכר באיביי

עכשיו זה לא היה חד פעמי.

את כל 200 הפריטים הוא קנה ב-129 דולר ומכר את כולם ב-8,000 דולר.

איך זה אפשרי שמשהו כל כף פשוט כמו סיפור יטעה אותנו בקלות?

התשובה היא השקעה רגשית.
ככל שאנחנו מושקעים רגשית בכל דבר בחיינו אנחנו הופכים להיות פחות ביקורתיים.

ומהי ההשקעה הרגשית הכי גדולה שיש לנו בעולם? הרגע שהכרתי את אישתי… כאילו התאהבות.

התאהבות דומה לסיפור טוב, סיפור טוב גורם לנו להפריש הורמונים למשל כמו:

דופמין שיוצר אצלנו פוקוס, מוטיבציה ועוזר לזכור טוב יותר, או אוקסיטוצין שיוצר אצלנו תחושת נדיבות, בונה אצלנו אמון ויוצר חיבור.

וזה למה סיפורים ״עובדים עלינו כל כך״ – הם משפיעים עלינו ברמה הכימית שיוצרת חיבור רגשי כל כך עמוק.

סטוריטלינג זה לא מדע טילים (אמרתי את זה!)

אם היינו מדברים לפני חצי שנה, הייתי בטוח שיש נוסחאות, תבניות מסובכות ואיזה עניין מיוחד בסטוריטלינג. רק שלאחרונה גיליתי טכניקה מדהימה שעוזרת לכל אחד ואחת לספר סיפור מדהים! בלי נוסחאות ובלי תבניות.

מסתבר שאני עושה את זה כל הזמן בלי לשים לב וגם אתם!

כבר למדנו שנרצה לספר סיפורים בגלל ההשקעה הרגשית, ועניין ההורמונים, אבל הסיפור הוא כזה: ככל שאנחנו מושקעים רגשית בכל דבר בחיינו אנחנו הופכים להיות פחות ביקורתיים ופחות מתבוננים באובייקטיביות.

וכשאנחנו שומעים סיפור טוב המוח שהוא מוצף בנוירוטרנסמיטורים והורמונים שזורקים לפח את ההתבוננות האובייקטיבית שלנו.

מעבר לכך, ההורמונים האלו עוזרים לנו ליצור חיבור עם הצד השני – ובעיני זו ה-סיבה שלשמה נרצה ליצור תוכן. מי מאיתנו לא היה רוצה שזה יקרה לקהל שלו כשאנחנו מדברים אליו, לא?

אז איך נוכל לספר סיפורים כאלו? השקעתי וצילמתי סרטון- שממש כאן למעלה (אם לא צפית זה הזמן)

איך לספר סיפור טוב יותר?

יש המון נוסחאות לסטוריטלינג מעולמות שונים ומגוונים… כל שהנוסחה יותר מסובכת ככה יהיה לנו קשה לבצע אותה. והנוסחה שאני רוצה להציע לכם? נורא פשוט.

כל סיפור טוב מורכב מ-3 חלקים:

  1. התקרית: מי היה שם, איפה זה היה, מה העניין, מתי זה קרה.
  2. הנקודה: מה הפואנטה בסיפור, למה אני מספר למישהו את הסיפור הזה.
  3. חיבור: לקחת את הסיפור עם הנקודה שלו לחבר אותה לקהל היעד. 

לרוב, אנחנו עושים את כל זה באופן טבעי כשאנחנו בשיחות עם משפחה וחברים… הבעיה מתחילה כשאנחנו לא מספרים סיפור אלא מדווחים עליו.

אני יכול להגיד לכם שאתמול לימדתי בבית ספר וילד התעצבן וסגר בעוצמה את הדלת של הכיתה > זה היה דיווח.

לעומת זאת, אני יכול לספר לכם שאני מלמד בבית ספר יסודי בכל יום שני, בשיעור האחרון שעברתי היה ילד בכיתה בשם דוד שחשב שהוא קוף… הוא התחיל להתהלך בכיתה ולדפוק לעצמו על החזה ולעשות קולות של קוף: ״הו, הו, הו…״

פתאום דוד החליט שהוא רוצה לתת לי ביס, הדפתי אותו ממני והוא התעצבן ומיד יצא מהכיתה וסגר את הדלת בעוצמה.

מה היה כאן אחרת? הרי בדיווח שלי המידע הוא אותו מידע.

מה שהיה אחרת הוא שהכנסתי לסיפור שלי חיים, הכנסתי אליו דמויות, דיאלוגים, תיארתי איפה זה היה ונתתי שמות למשתתפים.

כשתנסו את זה, מוכן להבטיח שתראו את ההבדל, סטוריטלינג הוא כלי חזק בידי בעלי עסקים ברשתות החברתיות. המפתח לסטוריטלינג מוצלח הוא להיות אותנטי, קרוב ללקוח, ולהעביר סיפורים שמעוררים רגשות וזיכרונות. אם אתם רוצים לשפר את יכולות העברת המסרים שלכם, אולי יעניין אתכם הקורס החינמי שלי לעמידה מול מצלמה.

 

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

69

שיווק באמצעות תוכן למשוך, להגיע ולהניע משתמשים באמצעות תוכן

105

אסטרטגיה שיווקית לתכנן ולבצע אסטרטגיה שיווקית

156

שיווק ברשתות חברתיות: אסטרטגיות, טיפים וכלים 2024

94

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

256

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

300

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

294

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

386

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב