השנה 2024, הרשתות החברתיות מזמן כבר לא מסתכמות רק בשיתוף תמונות וסרטונים; אלא ברשתות בידור לכל דבר עם פורמטים, טרנדים ושידורים חיים. תקשורת עם הקהל שלנו בלייב מאפשרת לנו להפוך את עצמנו למותג אנושי ומייצרת חיבור אישי יותר עם הקהל.
לייב באינסטגרם הוא כלי עוצמתי עבור אינטראקציה אותנטית ויכול להעלות משמעותית את שיעורי המעורבות. אבל מה צריך כדי לעשות לייב אפקטיבי באינסטגרם? מזל שהגעתם לכאן 😀
לייב באינסטגרם – מעבר לרק פיצ׳ר…
לייב באינסטגרם, במובנו הבסיסי ביותר, היא תכונה באפליקציית האינסטגרם המאפשרת למשתמשים לשדר בזמן אמת לעוקבים שלהם. היא לא רק מאפשרת חיבור ישיר, היא גם שולחת נוטיפיקציה (התראה) לעוקבים כאשר שידור חי מתקיים, ומעודדת השתתפות פעילה.
אם לא שמתם לב הדגשתי את המילה התראה 😂.
למה הדגשתי את המילה? מכוון שהוא פיצ׳ר חזק שמאפשר לנו להקפיץ הודעה לעוקבים שלנו ״שאנחנו כאן״, בניגוד לסרטונים, פוסטים או סטורי שהצופה ״במקרה״ נתקל בהם.
כצרכנים, אנחנו מעריכים היום תוכן אותנטיות, כזה שלא מרגיש מלאכותי או מתכונן מידי… לייב באינסטגרם מציע הזדמנות ייחודית לעסקים להתחבר ברמה אישית וישירה יותר עם קהל היעד (מעצם הפיצ׳ר בלבד, נרחיב על זה בהמשך).
למעשה, זה לא רק כלי שידור – זהו צינור לאינטראקציה בזמן אמת. כעסקים אנחנו יכולים לנצל את השידור לייב כדי לענות על שאלות, להציג פעילויות מאחורי הקלעים, לבצע הדרכות חיות, לארח קולגות ולהעלות לייב את הקהל שלנו לשיחה.
זוהי רמת השיחה בינינו כמותג ללקוח שיכולה להעלות באופן משמעותי את שיעורי המעורבות ולטפח קהילה חזקה סביבינו. כשעושים את זה נכון (ואנחנו נלמד עוד רגע איך), לייב באינסטגרם לא רק מטפח עוקבים; הוא מטפח שגרירי מותג. ובעולם העסקים, זה זהב טהור.
הכוח של לייב באינסטגרם
מעבר לעובדה שכבר ציינתי על עניין הנוטיפיקציה, כלומר ההתראה שהעוקבים שלנו מקבלים כשאנחנו עולים ללייב- דבר נוסף שקורה שבראש עיגולי הסטוריז שמופיעים לנו בפיד: הלייב שלנו יופיע ראשון עם סימון ששונה מהאחרים.
המשמעות היא – אנחנו בולטים יותר!
דבר נוסף ואחרון בעיניי שחייב לשכנע אתכם לנסות לעלות ללייב לפחות פעם אחת (כדי להתאהב) זה העניין הבא: השידור חי עוזר לנו ביצירת המעורבת של הקהל שלנו.
בניגוד לסטורי, פוסטיפ או רילס – הלייב הוא קורה בזמן אמת… נוכל לקבל פידבק מידי, להתאים את התוכן לקהל ויותר מזה… לדעת מה הוא רוצה לקבל מאיתנו. מי מאיתנו בעלי העסקים לא היה רוצה לדעת מה הקהל רוצה? איזה בעיות יש לו? ומה הכאבים שלו?
האינטראקציה והתגובות תורמות לנרטיב של העסק שלנו; ״מסתם״ צפיות״ יש לנו קהל פעיל ולעתים קרובות, תומכים נלהבים (מעריצים).
יותר מזה, שידורי הלייב שלנו באינסטגרם יכולים להפוך לסוג של אירועי נטוורקינג וירטואליים שהקהל ידבר זה עם זה בתגובות.
ורגע לפני שממשיכים: אני מציע לכם להיכנס ללייבים של יוטיוברים מובילים (כן, הילדים האלו שמשחקים במחשב) ותראו מה קורה שם > אם לא הכרתם את העולם הזה, אתם תהיו בשוק!
להתכנון ללייב אינסטגרם שלנו!
כמי שלמד קולנוע, וביים וערך כמה תוכניות טלווזיה – אני יכול להגיד לכם בפה מלא כמה הכנה חשובה.
אין ספק שבשידור לייב לא נוכל לכתוב תסריט ולהיות מתוכננים ב-100%… אבל בעולם הטלוויזיה זה נקרא לינאפ (line-up).
למעשה אנחנו יוצרים לנו עוגנים לשידור:
- איך נפתח אותו
- איזה נושאים באמצע יעלו
- איזה נסגור אותו
הלינאפ יעזור לנו להגיע מוכנים ולא לאלתר יותר מידי וללכת לאיבוד… מניסיון; כשבוחרות לנו המילים – זה לא פשוט בכלל!
ועכשיו הכנה ברמה הטכנית:
אינטרנט יציב: חשוב לבדוק שהחיבור שלך לאינטרנט שלנו יציב (מומלץ להיות על wifi) ושהסוללה של הטלפון שלנו טעונה במלואה.
תאורה וסאונד: איכות הצילום שלנו בסמארטפונים בעיקר מושפעת מאור טוב. חשוב לבדוק עוד לפני השידור ואפילו לתכנן את התאורה. הכנתי לכם מדריך וידאו על תאורת רינג לייט ממש כאן.
מה לגבי סאונד? לא בהכרח חייב מיקרופון איכותי ומיוחד, מספיק לדאוג לסביבה שקטה!
לחשוב על השידור גם זום עם חברים: עצם מעמד הלייב מרגש ולפעמים גם קצת מלחיץ. הסיטואציה הזאת גורמת לנו להתנהג בצורה רשמית מידי הרבה פעמים… וההפך הוא הנכון!
נסו להנות כמה שאפשר! לבוא באווירה קלילה ונינוחה! הכי חשוב להיות עצמנו ולהינות מהאינטראקציה עם הקהל שלנו. ככל שנשדר יותר אנרגיה חיובית, כך סביר להניח שהצופים שלך יהיו מעורבים יותר.
אם העמידה מול המצלמה מרגשת אתכם, יש לי קורס דגיטלי חינמי מומלץ שילמד אתכם איך לעמוד מול המצלמה וליצור לעצמכם כריזמה דיגיטלית שאי אפשרל התעלם ממני!
טכניקות מעולות ליצירת מעורבות בלייב אינסטוש שלנו
לשאול שאלות:
בניגוד לסרטונים או פוסטים, בלייב הקהל איתנו (אמרתי את זה אולי 60 פעם כבר!) חשוב שנעודד את הצופים לשאול שאלות באמצעות תיבת השאלות של הלייב. ואם ניקח את ה צעד קדימה… זוכרים את הליינאפ ממוקדם? תכננו איזה שאלות לשאול את הקהל מראש (בזמן אמת הכי קשה למצוא כאלה)
משדר מיוחד:
כמו כל משדר מיוחד בטלוויזיה שיש לו פרומואים, פרסומות והכנה מקדימה… מומלץ להכין את הקהל לשידור שלנו ולנושא שלו מבעוד מועד. באינסטגרם יש כמה פיצ׳רים מעולים שיכולים לעזור לנו, העיקרי שמבינהם: תזכורת (reminder).
ניתן להוסף על פוסטים ועל סטוריז תזכורת מיוחד שסופרת את הזמן לאחור. הכוח של התזכרות הזאת בנוסף היא ההתראה הנוספת לפני השידור שהיא נותנת לקהל שנרשם!
ההמלצה שלי היא ליצור פוסט מקדים כ-3-4 ימים מראש וכמובן לשתף את השידור החי שלנו בסטורי לפני ולאחר השידור- כדי שמי שפספס אותו יוכל לצפות בו מאוחר יותר.
רגע אחרי השידור (מינוף):
נגמר השידור ואנחנו בהתרגשות שיא! בבקשה לא לשכוח לבדוק את התובנות על השידור שלנו. המטרה שעומדת מאחורי היא לראות כמה צפיות היו להו ואיזה סוג של מעורבות קיבלנו. המידע זה יעזור לך לשפר את השידורים החיים שלך בעתיד!
הקיץ של אביה
התגובות הן למעשה מה שיוביל את השידור שלנו. אסור לנו להתעלם מהן, מכיוון שהן נותנות לקהל שלנו את הקול שלו. במהלך השידור נרצה להציג ולקרוא בקול את התגובות הרלוונטיות ביותר לשידור. חשוב לדעת שאם הדברים מתחממים מדי או הופכים לא נעימים שלא לצורך, תמיד אפשר חסום אדם מלהגיב.
איזון בין מעורבות חיובית לניהול תגובות יבטיח שידור מעניין, עם מעורבות ואחוזי צפייה גבוהים שהמשמעות היא פחות נטישה במהלך הלייב.
טיפ לא סודי:
החשש מהקיץ של אביה (שלא יהיו תגובות ואנשים) לגיטימי ומובן, ההמלצה שלי להביא כמה ״סוכנים״ אנשים שאנחנו מכירים שיגיעו לשידור ויצרו איתנו מערבות. הכלי הזה מבטיח לנו מעורבות גבוהה יותר, תחושת ביטחון ויכולת שליטה על הצד השני שנמצא בלייב שלנו > הקהל.
מה עם קצת Talk-show?
להחזיק שידור חי לבד זאת משימה לא פשוטה בכלל, בטח בפעמים הראשונת. אחת ההמלצות שלי ללקוחות שלי היא להזמין אורחים לשידור, ממש כמו תוכנית אירוח והלייטניט של פעם.
תכלס מה זה אומר? שנזמין לשידור שלנו אורחים וגם נגיד לקהל על כך, למשל אפשר להזמין קולגה שיכולה להשלים ידע מקצועי נוסף על התחום שלנו.
הכלי הזה הוא מכפיל כוח רציני לשידור שלנו: גם הקהל שלנו וגם של הקולגה יגיע לשידור (נגיע לקהלים חדשים), גם אם לא יהיו לנו שאלות תמיד יהיה שיח בשידור וקיבלנו מסגור מעניין לשידור. מה כוונה? שלהביא אורח בהכרח מכריח אותנו להתמקד בנושא מסוים שיעזור ללייב להיות ממוקד ולא לברוח לצדדים.
טיפ מתקדם: אפשר להביא מספר אורחים לשידור, זוכרים את הליינאפ? לתכנן אותו עם כמה אורחים פשוט.
מה קורה אחרי השידור?
יהיו שידורים סופר מעניינים שנערוך ולא נרצה שהם ״יעלמו״. אינסטגרם מאפשר לנו לשתף מחדש את השידור החי בפיד.
דבר נוס, אפשר לחתוך קטעים מהשידור וליצור מהם עוד תוכן לפרופיל שלנו, לארוז את הלייב כפרק פודקאסט או וידאו ביוטיוב.
המשימה שלנו למקסם את התוכן שיצרנו בלייב ולגרום לו לחיות כמה שיותר זמן ברשת.
בסופו של דבר, כל פעילות שנעשה לאחר השידור אינסטגרם חי אמורה לתמוך במטרות הרחבות שלנו לבניית קהילה ולשיפור המעורבות. בין אם זה דרך שימוש חכם בתוכן, הקשבה למשוב, או ניתוח נתונים, המפתח הוא להמשיך ולהשתפר כדי להבטיח שכל שידור חי יהיה יעיל ומשמעותי יותר מהקודם.
אז מה עכשיו?
לייב באינסטגרם מהווה חלק מהותי בתהמיל התוכן שלנו בדיגיטל. הוא הרחק מלהיות רק טרנד נוסף ברשתות החברתיות (למרות שהוא לא תמיד הכי פופולארי שיש).
הוא כלי עוצמתי מכיוון שהוא פועל בזמן אמת, מציע מבט לא מסונן ואותנטי ומאפשר לנו להוביל שיחות, להציג את אישיות המותג, ולהתערב עם העוקבים באופן אישי ושיחתי יותר. אינטראקציות אלו לא רק מטפחות תחושה גדולה יותר של קהילה אלא גם פותחות את הדרך ליצירת קשרים חזקים שעשויים להתרגם לנאמנות לקוחות וצמיחת המותג.
אז, האם אתם מוכנים לשדרג את המעורבות של המותג שלכם לרמה הבאה? הגיע הזמן לצלול אל תוך עולם לייב באינסטגרם. היתרונות הרבים של אסטרטגיה זו מבטיחים לשפר את מסעות השיווק שלנו – עוזרים למשוך תשומת לב לעסק, לחזק את הקשר עם העוקבים, ונותנים לנו את היכולת להרחיב את ההשפעה של המותג שלנו.
אז קחו את הזמן להבין את הכלים והאסטרטגיות שיעזרו לכם למקסם את ההשפעה של לייב באינסטגרם – זהו צעד חיוני לכל עסק שרוצה להבטיח את מקומו בעולם הסושיאל שהפך לרווי כל כך בתכנים.