REC

מה זה נכס דיגיטלי?

למרות שהמונח נכס דיגיטלי הפך לפופולארי בקרב בעלי עסקים רבים, הם אינם יודעים מהו ואיך אפשר לנצל אותו לטובת האינטרס העסקי שלהם. במאמר הבא אסביר מהו הנכס הדיגיטלי שכל עסק חייב.

הפעם החלטתי לקחת צעד אחד פנימה לתוך עולמות השיווק והאסטרטגיה ולדבר על אחד המונחים החמים: “נכס דיגיטלי”. אם להיות ספציפי – אתר אינטרנט. האם פרופיל האינסטגרם, ערוץ היוטיוב ועמוד הפייסבוק שלנו הם נכסים דיגיטליים השייכים לנו באמת? ממש לא. אנחנו רק שוכרים שם דירה, אך הנכס לא באמת בבעלותנו.

רוצים להרחיב יותר בנושא? מוזמנים להאזין לפרק בנושא מהפודקאסט שלי:

לפני הכל, מה ההגדרה של נכס דיגיטלי?

לפני כתיבת המאמר ערכתי מחקר קצר. שאלתי את “רבי גוגל” בשורת החיפוש: ‘מה זה נכס דיגיטלי?’. וזו הייתה התוצאה הראשונה:

 “נכס דיגיטלי (נקרא גם: נכס וירטואלי) הוא כל סוג של פורמט בינארי המכיל מידע, שנמצא ברשת האינטרנטית או במרחב הדיגיטלי ויש עליו זכות בעלות לאדם מסוים, לעשות בו כל שימוש חוקי רצוי (מסחרי או פרטי). סוג מידע שכזה ללא זכות בעלים, אינו יכול להיחשב נכס…” ויקיפדיה.

הדרך הפשוטה ביותר להבין מה זה נכס דיגיטלי היא לשאול את השאלה הבאה: “האם הסכמתי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות כשנרשמתי?”

נכס דיגיטלי הוא כל מידע דיגיטלי כמו אתר ורשימת תפוצה שבבעלותכם המלאה. מה זה אומר? שאי אפשר לסגור לכם את השלטר, ואם כן- אז תוכלו להעלות אותו בקלות מחדש.

גם פודקאסט נחשב לנכס דיגיטלי

הכל עניין של פרשנות

האם דף פייסבוק, עמוד אינסטגרם או ערוץ יוטיוב הם נכסי דיגיטליים? מיד אענה לכם: לא! התשובה הנחרצת שלי בנושא נובעת מסיבה אחת פשוטה: אם אחת הפלטפורמות האלו תחליט לסגור / לחסום / להוריד לכם את הפרופיל- אתם לא יכולים לעשות כלום!

אבל אם להיות רך… הייתי מסווג את הנכסים ל-2 קטגוריות:

  • נכסים דיגיטליים בשליטה מלאה שלכם: אתר אינטרנט, רשימת תפוצה, אפליקציה, קורס/ספר דיגיטלי, פודקאסט וכו’
  • נכסים דיגיטליים ברשתות החברתיות: אותם ערוצי סושיאל נבנו בתוך הפלטפורמות השונות ונהנים מחשיפה בפני משתמשי הרשת – אך הבעלות על ערוצי הסושיאל האלו לא שלכם.

“אם אתה לא משלם על המוצר, אתה המוצר”מתוך הסרט ‘סושיאל דילמה’, של נטפליקס.

הנכס הדיגיטלי שכל בעל עסק חייב שיהיה לו

אתר, אתר ועוד פעם אתר!

אתר תדמית או אתר תוכן הם נכסים קריטיים לכל בעל עסק (ואם תשאלו אותי גם לכל אדם פרטי).

תחשבו על זה ככה: אתר הוא חלון הראווה של העסק שלכם. בין אם אתם מוכרים מוצרים או מציעים שירותים כלשהם, אתר הוא הכלי המדויק ביותר שמאפשר לכם להסביר על המוצרים / שירותים שלכם.

השימוש ברשתות חברתיות בלבד, מגביל את הדרך שבה אפשר להציג ולספר את הסיפור של העסק ומוצריו השונים (אל תשכחו שתמיד אפשר לחסום אתכם משם).

למשל שורת ה-Bio (ביו) באינסטגרם מאפשרת להציג כמות מצומצמת של תווים, בדף הפייסבוק העסקי באזור האודות, גם כן.

הפיד שלכם דינמי – במידה ותרצו לשים בפרונט מוצר כלשהו לא תוכלו לשלוט במיקום שלו.

פניות ליצירת קשר ומכירה – הרשתות החברתיות לא מאפשרות לכם לאסוף פרטי התקשרות מלקוחות פוטנציאלים (לידים). האפשרויות היחידות שלכם הן: לחצן וואטסאפ, התכתבות במסנג’ר, או לקוות שאנשים ישלחו לכם במייל במידה ופרסמתם אותו.

אתר אינטרנט הוא שורש העץ ממנו יוצאים הענפים השונים. רגע לפני שנתחיל לטפס לעבר הענפים חשוב שנגדיר מהו השורש.

האתר כנכס דיגיטלי מרכזי יהיה נקודת החיבור בין כל ערוצי הסושיאל שלכם. האתר יקשר ויקושר לכל רשת חברתית/פלטפורמה בה אתם פועלים.

דרך האתר תמכרו מוצרים, תאספו פרטים ותשווקו באמצעות תוכן. בנוסף, אתר אינטרנט הוא בבעלותכם המלאה – אף אחד לא יכול לסגור לכם אותו, לצנזר בו מידע או לשלוט בו.

לא צריך להשמיד את הרשתות החברתיות

הרשתות החברתיות הן הענפים של העץ, דרכם תובילו אנשים אל האתר.

אם אתם כאן אני בטוח שאתם משווקים ויוצרים תוכן ברשתות החברתיות, ואם לא- זו הזדמנות נפלאה להתחיל ללמוד לעשות זאת. אני מציע לכם להתחיל להאזין לפודקאסט שלי, בכל פרק אני נוגע בתחום אחר בעולם השיווק והתוכן.

זכרו שתפקיד הרשתות החברתיות לבנות קהילה, ליצור מעורבות ועניין סביבכם.

שימוש נכון באסטרטגיית תוכן תקשר בין התכנים שברשתות החברתיות לבין האתר. כך תוכלו ליצור מעגל נפלא שדרכו תמירו עוקבים ללקוחות משלמים.

בטח שמעת על הכנסות “פסיביות” מנכסים דיגיטליים

אני לא יכול שלא להתייחס לנושא הזה במאמר. מידי תקופה עולים פרסומים “פישים” על יצירת הכנסות פסיביות בקלות, משפכי שיווק וכל מיני מושגים שלעיתים יוצאים מהקשרם.

כן, אפשר להרוויח מנכסים דיגיטליים. האם זה קל? לא. האם יש סיכון? בהחלט!

רוב המאמר התייחס לאתרי אינטרנט כנכסים דיגיטליים עבור בעלי עסקים, אך יש עוד המון סוגים של נכסים.

אני מאמין שבעל עסק קטן ובינוני לא צריך לחפש הרפתקאות ובטח שלא להתפזר במיקוד העסקי שלו.

מי כן מחפש נכסים דיגיטליים שמטרתם הכנסה פסיבית?
יזמים אינטרנטיים שבונים מספר רב של נכסים, דרכם הם מייצרים הכנסות.

כמו כל דבר בחיים הכל שאלה של סיכון, ככל שההשקעה והסיכון גדולים יותר כך גם ההכנסה.

איך אפשר להרוויח כסף מנכסים דיגיטליים?

  • פרסומות שמוצגות באתר.
  • שיווק שותפים – דרך אתרים, איביי ואמזון.
  • מכירת לידים לאנשי מקצוע דרך אתרי תוכן מקצועיים.
  • השכרת אתר בעל תנועה גדולה לאנשי מקצוע וחברות.

ועוד המון דרכים יצירתיות שיש ליזמים האלו.

בתכל’ס…

לנו כבעלי עסקים אתר אינטרנט צריך להוות כנכס הדיגיטלי הראשי מהסיבות הבאות:

  • הוא בבעלות מלאה שלנו.
  • בזכות האתר אפשר למצוא אתכם בקלות בגוגל ע”י חיפוש השם שלכם.
  • מתכתב בצורה נפלאה עם הנכסים ברשתות החברתיות.
  • יכול להיות ערוץ אורגני מעולה לקידום העסק בגוגל.

אם אין לכם עדיין נכס דיגיטלי בבעלות מלאה, אני ממליץ לכם להתחיל באתר אינטרנט. זכרו, אי אפשר לסמוך על הרשתות החברתיות – אנחנו המוצר שלהן ולא להפך כמו שהרבה חושבים.

שמעתי מקרוב על בעלי עסקים ויוצרי תוכן שאיבדו עמודי אינסטגרם עם אלפי עוקבים, דפי פייסבוק שהושקעו בהם כספים רבים על קידום ממומן וערוצי יוטיוב עם מיליוני צפיות שנחסמו.

לא יודעים איפה להתחיל?

היוש, אני יובל מרום, אני יוצר תוכן וידאו. אני פוגש לא מעט בעלי עסקים שלא כל כך בטוחים מאיפה להתחיל ומוצפים בביטויים, מושגים ומונחים.

אני רוצה מזמין אתכם ליצור איתי קשר דרך הכפתור וואסטאפ שכאן בצד או בעמוד הצור קשר, ויחד נראה איך אני יכול לעזור

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

8

שיווק ברשתות חברתיות: אסטרטגיות, טיפים וכלים 2024

24

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

27

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

239

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

23

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

28

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב

21

ניוזלטר - איך לבנות ניוזלטר שאנשים פותחים, קוראים ופועלים!

35

לייב באינסטגרם איך ליצור שידור חי שמביא מעורבות ועניין