REC

בניית רשימת תפוצה ומה אפשר לדוור דרכה

רשימת תפוצה היא הכלי הבסיסי ביותר שכל בעל ובעלת עסק צריכים, בין אם אנחנו פועלים בדיגיטל או לא. במדריך הקרוב נלמד על הכוח של רשימת תפוצה, איך יוצרים רשימה אחת גדולה כזאת שיכולה להניב לנו הכנסות לעסק ואיך מתחילים מאפס.

הכוח של רשימת תפוצה 

מי מאיתנו לא קנה פעם ברשת גדולה? סופר פארם, חצי חינם, פוקס, באיזשהו שלב לאחר הקנייה הראשונה שלנו קיבלנו מאותן חברות מייל ו/או סמס, נכון?

איך הם עשו את זה? צירפו אותנו למועדון הלקוחות שלהם. המועדון הזה הוא רשימת התפוצה. אני יכול לחפש ברחבי האינטרנט נתונים ומחקרים מפוצצים על החזר ההשקעה של רשימת התפוצה… אבל תכל׳ס מי מאיתנו לא קנה מתישהו שוב אחרי הודעה כזאת שהוא קיבל על מבצע למשל מטרמינל X או איזה קוד קופון לכבוד יום ההולדת באתר כזה או אחר.

הטענה היא שרשימת דיוור מחזירה את ההשקעה שלה פי 45, כלומר אם השקעתי בה שקל אני אקבל בתמורה 45 שקלים.

וזה הכוח של רשימת תפוצה- היא עוזרת לנו למכור בצורה היעילה ביותר והזולה ביותר.

איך מגדילים את רשימת התפוצה בעולם נותני השירות (ולא רק)?

יצא לך פעם להירשם למוצר מתנה? כזה שנצטרך להשאיר עבורו שם, מייל וטלפון ובתמורה נקבל הדרכה כלשהי, טיפים, אתגר או אפילו איזה וובינר?

למעשה באונליין היום אנחנו יכולים ליצור ולהגדיל את רשימת התפוצה שלנו ב-2 דרכים עיקריות:

  1. יצירת מוצר מתנה חינמי
  2. לקוחות שרכשו מאיתנו מוצר או שירות

התפיסה אומרת כך: המטרה שלנו היא להשיג כמה שיותר אנשים שיהיו ברשימת התפוצה ויהיו רלוונטיים לעסק שלי – להגדיל בצורה איכותית את הרשימה.

למשל אצלי בעסק יצרתי קורס חינמי שמלמד איך למצוא את השיטה שלך לעמוד מול מצלמה בצורה נינוחה. השירותים והמוצרים שאני מוכר הם הפקת סרטונים, ליווי והכשרה ליצירת סרטונים – מכאן ברור שלרוב מי שהתעניין במוצר הזה יכול להיות לקוח משלם שלי בהמשך הדרך.

אני רוצה שנתחיל לחשוב על כל אדם שרשום לנו ברשימת תפוצה כ-ליד (ליד: הוא לקוח פוטנציאלי המתעניין בשירות או במוצר המוצע למכירה). 

ואל הלידים האלו נתייחס כמו ללקוחות ששילמו לנו! למעשה כל עוד המשתמש לא הסיר את עצמו מהרשימה הוא יכול להפוך להיות לקוח שקונה מאיתנו.

מילה על מוצרי מתנה

נוצרה איזושהי תחושה ״שדי מספיק עם כל השטויות האלו של מוצרי המתנה, הכל נראה אותו הדבר״ וזה נכון אולי באיזשהו מקום.

אבל חשוב לזכור שמוצר מתנה לא רק נועד כדי להגדיל את הרשימה- אלא ללמד את הקהל שאנחנו יכולים לספק את הסחורה, גם זו שבתשלום.

המשימות שלנו במידה ונחליט ליצור מוצר מתנה כדי להגדיל את רשימת התפוצה שלנו: 

  1. ליצור מוצר מתנה שיהיה רלוונטי לקהל היעד שלנו ויענה לו על כאב או רצון ספציפי וממשי
  2. לספק חווית משתמש מעולה! שיזכרו אותנו לטובה בעקבות הערך, התוכן והצורה שהגשנו את המוצר
  3. להעניק חוויה והיכרות מעמיקה איתנו 

הטעות הנפוצה בכל מה שקשור למוצרי מתנה היא התפיסה השגויה שברגע שאדם נרשם למוצר מתנה הוא יקנה ישר את מוצר / שירות ההמשך – מה שנקרא ימשיך במשפך השיווק.

זה יכול לקרות לעיתים, אבל מטרת המוצר מתנה שלנו היא לא לגרום לאנשים לקנות מאיתנו – אלא קודם להכיר אותנו.

כלומר המטרה הראשית היא: להגדיל את רשימת התפוצה!

רשימת הלקוחות הקיימים היא בסיס מעולה לרשימת תפוצה!

כדי להתחיל לשווק טוב דרך רשימת תפוצה נרצה לבנות בסיס טוב- זה ישפר לנו את תוצאות השיווק.

היה לי חשוב שנבין מה הקונספט שעומד מאחורי בניית רשימת תפוצה, אבל בפועל כדי להתחיל להנות מרשימת תפוצה וליצור ממנה רווחים לטובת השיווק של העסק שלנו אפשר להתחיל מהדאטה הקיימת שברשותנו כרגע.

לכל עסק, גם מי מאיתנו שבתחילת הדרך יש רשימת לקוחות (כל מי ששילם לנו). מי מאיתנו שמשתמש בכלים להפקת חשבוניות וקבלות דיגטליים נדרש למלא עבור כל לקוח: שם מייל וטלפון, נכון?

רגע יובל, אבל הם כבר לקוחות שלי… איך אפשר להגדיל רווחים?

נגיד ואני רופא אסתטי, כזה שמבצע טיפולי אסתטיקה כמו בוטוקס וחומצה היאלורונית… המטופלות שלי צריכות אחת לחצי שנה לחזור אלי לחידוש החומר והעבודה. לא תמיד המטופלות יזכרו שצריך לחדש ויכול להיות שהן ירצו לבדוק רופא אחר למשל…

וכאן הכוח של רשימת תפוצה > ניתן ליצור אוטומציה שאחרי 5 חודשים ממועד הטיפול הן יקבלו ממני מייל באופן אוטומטי שיזמין אותן לחידוש לצד הנחה מסויימת.

דוגמה נוספת:

כיום אני מפיק סרטונים לבעלי עסקים: כותב עבורם תוכן, מגיע לצלם בבית העסק ולאחר מכן עורך את הסרטונים. בנוסף אני גם מלמד בעלי עסקים ליצור בכוחות עצמם סרטונים: החל מעמידה מול מצלמה וכתיבת תוכן ועד הצד הטכני שבביצוע.

לאחרונה השקתי שירות חדש של ריטיינר שבו אנחנו נפגשים לפגישת קריאייטיב ולאחר מכן הלקוח מצלם בכוחות עצמו סרטונים ואני רק עורך אותם.

הוצאתי מייל לכל הלקוחות הקיימים שבו סיפרתי על השירות החדש שלי, מייל אחד הספיק כדי לסגור 3 עסקאות עם לקוחות.

זה הכוח של רשימת תפוצה ובפרט הכוח של דיוור ללקוחות קיימים.

רשימות הבסיס המומלצות:

  • כל החברים / מכרים / משפחה (למי שמתחיל ואין לו כלום) 
  • לקוחות עבר/הווה/כל הלקוחות שרכשו ממני אי פעם ועד היום. 
  • נרשמים/מורידים של מוצרי מתנה
  • מתעניינים ב- שם מוצר/שירות שאני מוכר (לכל מוצר/שירות נפתח רשימה מותאמת) 
  • רוכשים / נרשמים ל-שם המוצר / שירות שאני מוכר (לכל מוצר/שירות נפתח רשימה מותאמת)

אבל, רגע אין לי את כל הפרטים באופן מסודר!

בכל אחת ממערכות החשבוניות הדיגיטליות ניתן לייצא את כל רשימת הלקוחות לאקסל ובו יופיעו כל הפרטים (ניתן לחפש מדריך באתר של המערכת שבה אתם עובדים). במדריך המצולם שבתחילת העמוד יש הסבר מפורט יותר.

שנדבר פרקטיקה? איך ליצור רשימת תפוצה מאפס

אז קודם כל אני רוצה שנרגיש בנוח במידה ואין לנו מוצר מתנה… אנחנו לא צריכים המון כתובות כדי להתחיל לדוור לרשימת התפוצה.

השלב הראשון שנרצה לעשות זה לבחור מערכת דיוור, אבל מה זה מערכת דיוור?

זו פלטפורמה (אתר אינטרנט) המאפשר לשלוח הודעות דואר אלקטרוני מרובות לנמענים רבים בבת אחת. מערכת דיוור משמשת לרוב למטרות שיווקיות, כגון שליחת ניוזלטרים, הצעות מחיר, עדכונים על מוצרים ושירותים ועוד.

מערכות הדיוור כיום כוללות בתוכן את הפיצ׳רים הבסיסיים הבאים:

  • ניהול רשימות תפוצה: מערכת הדיוור מאפשרת לאחסן ולנהל רשימות של כתובות דוא”ל של נמענים.
  • שליחת מיילים: מערכת הדיוור מאפשרת לשלוח דיוורים לרשימות תפוצה גדולות במהירות וביעילות.
  • מעקב אחר נתונים: מערכת הדיוור מספקת נתונים סטטיסטיים על מיילים שנשלחו, כגון אחוזי פתיחה, אחוזי הקלקה ועוד.

אבל כמובן שזה לא מספיק והיום רוב המערכות יודעות להציע פיצ׳רים מתקדמים כמו:

  • אוטומציות: בעברית פשוטה- לשלוח הודעות באופן אוטומטי לפי מערכות תנאים שנגדיר (אין צורך בידע טכנולוגי)- למשל קביעת מועדים אוטומטיים, שליחה לחלק מכתובות המייל ועוד.
  • בניית דפי נחיתה: יצירת דפי נחיתה להרשמה למוצרי מתנה או קורסים דיגטלים למשל
  • מערכת קורסים דיגיטליים: מערכת שמאפשרת לנו לאחסן בתוכה קורס ולגבות בעבורו תשלום.

נעים מאוד סמוב

גילוי נאות, אני שותף של המערכת ואני מקבל עמלה על כל משתמש שנרשם דרכי ורוכש את שירותם. עוד לפני שהפכתי להיות שותף שלהם הייתי לקוח של המערכת (אחרי שניסיתי לא מעט אחרות!) ואלו הסיבות למה בחרתי בה:

  • חווית משתמש מדהימה ונוחה לתפעול
  • מרכז מידע עשיר וברור לצד תמיכה אנושית (ולא רק בוטים)
  • יכולות אוטומציה מתקדמות
  • מערכת קורסים ודפי נחיתה שנראים אש ולא נתקעו בשנות ה-80׳

והיתרון המשמעותי בעייני זה שהיא בחינם ללא הגבלת זמן על 100 כתובות המייל הראשונות- בעוד שמערכות אחרות אחרי 14 יום בדר״כ מתחילות לגבות תשלום, בסמוב נתחיל לשלם רק אחרי שנחצה את רף ה-100 רשומות דיוור (לידים)

במידה ותרצו להירשם לסמוב, אשמח שתעשו זאת דרך הלינק שכאן. ובנוסף יש לי להעניק לכם הנחה משמעותית:

קוד קופון של 25% הנחה : yuvalmPR

* לחיוב הראשון בלבד (מתאים ללקוחות חדשים \ חינאמים)

קוד קופון הנחה ל- 1000 הודעות סמס : yuvalmSMS

* 1000 SMS בעלות של 1.17 אגורות בשדרוג ראשון בלבד 

(מתאים ללקוחות חדשים \ חינמיים)

זה השלב שבו אתם נרשמים לסמוב או כל פלטפורמה אחרת שתרצו לעבוד איתה

עם ההרשמה יהיו לכם מדריכים מפורטים של סמוב איך לעשות את כל הפעולות שאני מציין במדריך

ייבוא רשימת לקוחות וניהול נכון שלהן

בכל מערכת דיוור אנחנו יכולים לנהל רשימות, הינה דוגמה שתסביר את זה הכי טוב:

למשל אצלי בעסק יש לקוחות שרכשו הפקת סרטונים, לקוחות שרכשו הדרכה וליווי ולידים שרק שנרשמו למוצר מתנה.

אני לא רוצה שכל הלקוחות יופיעו תחת רשימה אחת, אלא לסווג אותם לפי סוג השירות / הדרך שבה הם הגיעו אלי.
כך למשל לא ארצה לשווק שוב הפקת סרטונים לאלו שכבר רכשו את המוצר אבל ארצה כנראה לשווק זאת לקהלים האחרים.

רשימות הן הדרך שלנו ליצור ״קהלים״, כלומר להפריד את הלקוחות או הלידים השונים בין השירותים או המוצרים שלנו.

לכן כשנרצה לייבא את אנשי הקשר שלנו ההמלצה הבסיסית שלי תהיה לטעון אותם לרשימה שתיקרא “לקוחות קיימים”.

ככה פותחים רשימה:

וכאן נותנים שם לרשימה ושומרים אותה:

במשתמש החינמי ניתן לפתוח עד 3 רשימות, ההמלצה שלי למחוק מיד את הרשימה לדוגמה (היא תופסת מקום) תחת תפריט “הרשימות שלי” ניתן לנהל את הרשימות: לערוך שם למשל ולמחוק רשימות:

ייבוא אנשי הקשר לרשימת התפוצה

אחרי שיצרנו רשימה, נרצה להזין לתוך המערכת את רשימת הלקוחות הקיימים שהורדנו ממערכת החשבוניות שלנו או שהיינו תלמידים מצטיינים ויש לנו אקסל שמרכז את כל הפרטים שלהם.

האקסל צריך לכלול את העמודות הבאות:

  1. שם פרטי
  2. שם משפחה
  3. נייד
  4. מייל

אם השם הפרטי והמשפחה לא מופרדים, ניתן להזין בשם הפרטי את כל השם פשוט. חסר לכם מייל או נייד? פשוט אל תמלאו. איך קובץ כזה נראה? ככה:

ואת הקובץ נרצה לשמור בפורמט CSV
*ניתן לעשות את זה גם בגוגל sheets

ולאחר מכן נעלה את קובץ ה-CSV לסמוב ונמפה את השדות באופן ידני, שימו לב שיש סרטון הדרכה של סמוב בדף הייבוא.

ולאחר מכן נטען את הקובץ ונמפה את השדות:

תהליך הייבוא הזה קיים בכל מערכת דיוור בעולם לדעתי! שימו לב שאפשר לחבר את הגוגל או הoutlook ולייבא משם משתמשים באופן אוטומי.

מיפוי שדות:

מזל טוב! יש לך את הרשימת תפוצה הראשונה שלך 🙂

שליחת המייל הראשון

ברשותך, אני לרגע אברח מהצד הטכני ונדבר טיפה אסטרטגיה. הטעות הנפוצה עם רשימת תפוצה ובכלל שיווק במייל זה לשלוח מייל בתזמון של פעם באף פעם.

אם ניקח למשל את אינסטגרם כערוץ מקביל… כשאנחנו רוצים לשווק שם נרצה להיות נוכחים בין אם באורגני או בממומן- על מנת שזה יהיה אפקטיבי נצטרך להיות נוכחים באופן קבוע ולאורך זמן.

אני לא מדבר על להעלות 5 פוסטים בשבוע או 3 ביום, אלא על עקביות של לפחות פוסט בשבוע.

אנשים רוצים לראות אותנו לאורך זמן, באופן קבוע – במילים פשוטות התמדה ועקביות- ואותו הדבר עם רשימת התפוצה.

אם יש משהו אחד שאני מקווה שיחרט אצלך בזיכרון זה העיקרון הבא: נרצה לתחזק את רשימת התפוצה שלנו באופן קבוע ועקבי. העיקרון המנחה שלי בשוטף זה בין 2-4 מיילים בחודש

אל תנסו למכור בכל מייל, תנו ערך, תראו אכפתיות. הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת לך זה להירשם לרשימת תפוצה לעסק / מותג שאנחנו מעריכים וללמוד מהמיילים שלו, מהמבנה שלהם.

בהמשך הסדרה בע״ה אני אצור מדריך מפורט על הנושא הזה, אבל לבינתיים – אני מזמין אותך לדוור ללקוחות שלך שהתחלת עם רשימת תפוצה, לתת להם ערך ושהם יקבלו ממך מיילים אחת לתקופה.

ואיך שולחים מייל ברמה הטכנית בסמוב- הדרכה שלהם כאן

חשוב: חוק הספאם!

חוק הספאם הישראלי אוסר על משלוח דברי פרסומת לנמען ללא הסכמתו, אבל!

יש חריגה יחידה והיא: אם הנמען מסר את הפרטים שלו לצורך רכישת מוצר או שירות, והמפרסם הודיע לו כי הוא ישתמש בפרטים לצורך משלוח דברי פרסומת, זה תקין.

כדי לבנות רשימת תפוצה חוקית, חשוב לקבל את הסכמת הנמענים מראש, לספק להם אפשרות לסרב לקבל דברי פרסומת, להשתמש בכתובות מייל ומספרי טלפון אמיתיים ולא להשתמש בכותרות מטעות או מטרילות.

קראו הרחבה באתר המועצה הישראלית לצרכנות

אז האם נוכל לדוור ללקוחות שרכשו מאיתנו? בפעם הראשונה נוכל ללא הסכמה שלהם, אבל לאחר מכן נצטרך לבקש מהם אישור.

הדרך היעילה והנכונה לעשות את זה, היא להזמין אותם להירשם למוצר מתנה וכך למעשה הם נרשמים בפעם הראשונה באופן מודע ומוסכם לרשימת התפוצה שלנו 🙂

ועל זה נדבר במדריכים הבאים.

סיכום

זה הזמן לפתוח רשימת תפוצה בסמוב ולעבור שלב שלב על המדריך (אם עוד לא עשית את זה) ולדוור את המייל הראשון שלך.

המון בהצלחה,
יובל

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

7

שיווק ברשתות חברתיות: אסטרטגיות, טיפים וכלים 2024

24

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

27

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

239

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

21

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

28

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב

20

ניוזלטר - איך לבנות ניוזלטר שאנשים פותחים, קוראים ופועלים!

35

לייב באינסטגרם איך ליצור שידור חי שמביא מעורבות ועניין