REC

קומפוזיציה בצילום ואיך לנצל אותה לטובתנו בעידן הסושיאל מדיה

מה זה קומפוזיציה בצילום?

קומפוזיציה בצילום היא האופן שבו האלמנטים השונים בתמונה מורכבים או מעוצבים יחד כדי ליצור את התמונה הסופית. זה כולל את המיקום של הנושאים, הרקע, האור, הצבעים, ועוד. המטרה היא ליצור תמונה מעניינת, מרתקת ומאוזנת שתעביר את המסר או הרגש שהצלם רוצה להעביר. קומפוזיציה טובה משפרת את עוצמת התמונה ומעניקה לה עומק ומשמעות.

ועכשיו אם תרשו לי רגע לרדת לקרקע… אי שם בלימודי הקולנוע והצילום סטילס שלי כשלמדתי על קומפוזיציה נפל לי אסימון ענק! ההיכרות שלי עם החוקים והתבניות שנקראות קומפוזיציה מאפשרים לי לצלם טוב יותר וזה לא משנה אם אני מצלם עם מצלמה מקצועית או סמארטפון.

הצילומים שלי בסטילס ווידיאו הפכו לאסתטים יותר, ברורים יותר וגורפים הרבה יותר מחמאות.

גיבור ראשי, גיבור משני ואיפה הם פועלים

  • גיבור: לכל תמונה יש גיבור- הנושא של התמונה 😄 הגיבור שלנו יכול להיות אדם או אובייקט כלשהו… זה לא משנה. תמונה ללא נושא לרוב תהיה משעממת שאין לה מסר.
  • גיבור משנה: כמו בכל סרט טוב, התפקיד של גיבור המשנה שלנו לתמוך בגיבור הראשי – להעצים אותו. זה יהיה אלמנט כלשהו משלים ואפילו מתחרה של יקח את תשומת הלב מהנושא שלנו. נזכור שהמטרה שלו לתת לצופה מידע על הנושא ולתת לו ״עומק נוסף״
  • איפה הם פועלים: תכלס הרקע שעליו התמונה מצולמת. אמנם הרקע הוא לא הכוכב והאלמנט הבולט בתמונה, אבל רקע יכול להשפיע על כל המסר שלנו ואיך שהצופה יתפוס אותו. למשל אם אני אצלם אדם שלובש בגדי ספורט כשהרקע שלו הוא משקולות והליכונים, מה אנחנו נסיק על אותו אדם? שכנראה הוא מאמן, או מתאמן.
גם לבינה המלאכותית יש יכולת קומפוזיציה 🤣 התמונה נוצרה ב-Dall-E

למה קומפוזיציה כל כך חשובה חשובה בצילום?

  1. משיכת תשומת הלב: קומפוזיציה טובה מושכת את עין הצופה לאלמנטים החשובים בתמונה ומנחה אותה להבין את הסיפור או הרגש שהתמונה מנסה להעביר.
  2. יוצרת איזון: על ידי שימוש בטכניקות שונות, כמו חוק השלישים (עוד רגע נדבר עליו), כצלמים נוכל ליצור תחושה של איזון והרמוניה בתמונה, מה שהופך אותה לנעימה יותר לעין.
  3. מעניקה עומק ומימד: על ידי מיקום חכם של אלמנטים בפריים, קומפוזיציה יכולה להוסיף עומק וליצור תחושת תלת-ממדית בתמונה דו-ממדית (בעיניי זה אחד האלמנטים הכי חשובים!)
  4. משפרת את הבנת התמונה: קומפוזיציה טובה מסייעת לצופה להבין את הקשר והדינמיקה בין האלמנטים השונים בתמונה, וכך להבין טוב יותר את המסר שהיא מנסה להעביר.
  5. מבדילה בין צילום טוב לצילום מעולה: השימוש בקומפוזיציה מודעת ומתוחכמת יכול להפוך את הצילומים שלנו לבולטים על פני השאר, ברוב המקרים הקהל לא ידע להצביע למה… התשובה שלי- קומפוזיציה.

לכן, הבנה ושימוש בקומפוזיציה הם מרכיבים חשובים באמנות הצילום, והם דורשים תרגול, תשומת לב לפרטים והבנה של עקרונות עיצוב בסיסיים שנלמד אותם במדריך הקרוב.

התמונה הופקה על ידי בינה מלאכותית – Dall-E

כדי שהמדריך יהיה רלוונטי: קומפוזיציה בעידן הרשתות החברתיות

בעידן של הרשתות החברתיות, קומפוזיציה בצילום קיבלה משמעויות חדשות והתאמות למדיומים ולפורמטים השונים שמאפיינים את הפלטפורמות הללו. עם השימוש הנרחב בסמארטפונים לצילום והעלאת תוכן, צורת הצילום (אנכית לעומת אופקית) הפכה לפקטור משמעותי בקביעת הקומפוזיציה ובהשפעתה על חוויית הצופה.

בעבר הלא רחוק היינו קוראים יותר טקסטים ברשתות החברתיות על פני תמונות וסרטונים, בכמה שנים התהליך הואץ ברמות לא נורמליות והדרך שבה אנחנו צורכים תוכן הפך לויזואלי!

המשמעות היא מעבר לצילום אלא גם עיצוב – כל התקשורת שלנו הפכה לויזואלית החל מרמת העברת המסרים ועד אירגון טקסטים בתוך עיצוב של פוסטים בקנבה (ד״א יש לי קורס חינמי מעולה בנושא)

השפעת הצילום האנכי על קומפוזיציה:

  1. התאמה למכשירים ניידים: מכיוון שרוב הגלישה ברשתות החברתיות מתבצעת דרך מכשירים ניידים, צילומים אנכיים מתאימים באופן טבעי לאחיזה ולגלישה. זה מאפשר לצופים לצפות בתוכן בנוחות רבה יותר וללא הצורך לסובב את המכשיר.
  2. תוכן לרשתות חברתיות ספציפיות: פלטפורמות כמו Instagram ו-TikTok מעדיפות תוכן אנכי, המתאים לפורמט הסטוריז ולסרטונים קצרים. קומפוזיציה אנכית מאפשרת למקסם את השימוש במסך וליצור חוויה טובה יותר לצופה.

שנצלול לחוקי הקומפוזיציה הפופולרים ונבין איך לצלם כאלו גם?

סקרתי כאן את כל הקומפוזיציות הנפוצות ביותר והאפקטיביות ביותר לצילום מקצועי, חובבני ובעיקר כזה שמתאים לרשתות החברתיות- בכל זאת אנחנו ב-2024, לא?

חלק לי ב-3, חוק השלישים

חוק השלישים הוא מסוג הקומפוזיציות הבסיסיות ביותר באמנות ובצילום. המטרה שלו לעזור לנו להשיג תמונה מאוזנת ומושכת. לפי חוק זה, התמונה מחולקת לתשעה חלקים שווים באמצעות שתי קווים אופקיים ושני קווים אנכיים, כך שהם יוצרים רשת של תשעה ריבועים שווים.

בכל תמונה שנצלם נרצה לדמיין את הרשת הזאת, היום בטלפונים הסלולרים ניתן להפעיל את הרשת הזאת לתצוגה בלבד בזמן הצילום. זה נקרא Grid / רשת

איך להשתמש בחוק השלישים:

  • נקודות חיתוך: הרעיון הוא למקם את האלמנטים החשובים בתמונה (כמו הגיבור ראשי, הגיבור המשני ו/או חלקים בעלי עניין רב) באחת מארבע נקודות החיתוך שבין הקווים, או לאורך הקווים עצמם. זה מנחה את תשומת הלב של הצופה לאלמנטים המרכזיים באופן טבעי ואינטואיטיבי.
  • איזון: על ידי מיקום האלמנטים החשובים באחת מנקודות החיתוך או לאורך הקווים, אפשר ליצור איזון בתמונה. השימוש בחוק השלישים מאפשר גם להבדיל בין חלקים שונים בתמונה ולהוסיף עניין ועומק לה.
  • פריימינג והרכבה: חוק השלישים מועיל גם בבחירת הזוויות והפריימינג של התמונה. זה יכול לעזור להחליט איך לכוון את המצלמה ואילו חלקים מהסביבה לכלול או להשמיט מהתמונה.
את התמונה צילמתי בזמן פעילות מבצעית בזמן ׳מבצע שובו האחים׳

יתרונות שימוש בחוק השלישים:

  • טבעיות ודינמיות: השימוש בחוק השלישים יוצר תמונות שנראות יותר טבעיות ודינמיות לעין, מאשר מיקום האלמנטים החשובים במרכז התמונה.
  • מושך תשומת לב: על ידי מיקום הנושאים באחת מנקודות החיתוך, תשומת הלב של הצופה מושכת באופן אינטואיטיבי לאותם אלמנטים, והתמונה נראית יותר מעניינת.
  • אוניברסליות: חוק השלישים הוא כלי אוניברסלי שניתן להשתמש בו בכל סוגי הצילום, מפורטרטים ועד לנופים, ובכל פלטפורמה, כולל צילום דיגיטלי, פילם, וצילום בסמארטפון.

למרות שחוק השלישים כל כך נפוץ וזאת קומפוזיציה סופר יעילה, חשוב לזכור שחוק השלישים הוא רק כלי ולא חוק קשיח. ישנם מצבים בהם שבירת חוק זה יכולה ליצור תמונות יוצאות דופן ומעניינות. חשוב לנסות ולחקור גם דרכים חלופיות של קומפוזיציה כדי למצוא את הביטוי האישי והייחודי שלך בצילום.

מי אמר שאלכסון זה אסון? חוק האלכסונים

חוק האלכסונים הוא עקרון קומפוזיציה שמבוסס על השימוש בקווים אלכסוניים כדי ליצור דינמיות, תנועה ועניין ויזואלי בתמונות שלנו. הרעיון מאחוריו הוא שימוש בקווים אלכסוניים, שמתכתבים עם אלכסוני המסגרת או התמונה (אפשר לראות מדוגמה מטה), הקווים האלכסונים יכולים להוביל את עין הצופה בצורה טבעית דרך התמונה, ובכך לשפר את הקריאות והאפקט האסתטי של היצירה.

איך להשתמש בחוק האלכסונים:

  • מיקוד על קווים טבעיים: נרצה לנסות למצוא קווים אלכסוניים בסביבת הצילום שלנו, כמו דרכים, נחלים, גדרות, או קרני אור. הם יכולים לשמש כמסלולים מובילים המכוונים את העין דרך התמונה.
  • יצירת דינמיות: קווים אלכסוניים מוסיפים תחושה של תנועה ודינמיות לתמונה, גם אם הסצנה עצמה סטטית. זה יכול להפוך תמונות נוף ליותר מרתקות או להוסיף תחושה של פעולה לפורטרטים ולצילומי ספורט.
  • הדגשת הנושא: השתמש בקווים אלכסוניים כדי להדגיש נושא מסוים בתמונה. קווים אלו יכולים להוביל את העין ישירות אל הנושא המרכזי, מה שמגביר את התשומת לב אליו.
  • שימוש בזוויות צילום: לעיתים, שינוי זווית הצילום יכול לחשוף קווים אלכסוניים שלא היו נראים בזווית אחרת, ובכך להעשיר את הקומפוזיציה של התמונה.
התמונה צולמה קצת אחרי השריפות בחיפה

יתרונות שימוש בחוק האלכסונים:

  • עניין ויזואלי: השימוש בקווים אלכסוניים יוצר עניין ויזואלי ומעניק לתמונה מראה יותר דינמי ומרתק.
  • להוביל את העין: קווים אלכסוניים משמשים כאלמנטים שמושים תשומת לב ויזואליים ומנחים את עין הצופה דרך התמונה, ובכך משפרים את חוויית הצפייה.
  • שיפור קריאות התמונה: על ידי הוספת מבנה וכיוון לתמונה, חוק האלכסונים עוזר לשפר את קריאותה ולהפוך אותה ליותר מובנת ונגישה לצופה.
אפשר לראות איך השימוש בקווים של השלוליות והצינורות האדומים יוצרים לנו את האלכסונים שמתיישרים לזווית של הבחור עם האופנוע

חשוב לזכור שכמו בכל עקרון קומפוזיציה, גם השימוש בחוק האלכסונים צריך להתבצע באופן מודע ובשילוב עם עקרונות נוספים, כדי ליצור תמונה איכותית ומרשימה. ואני אחפור על זה עוד הרבה כאן: שבירת הכללים יכולה להוביל לתוצאות יצירתיות וייחודיות.

קומפוזיציה מתכנסת

אחת הקומפוזיציות האהובות עלי היא המתכנסת. הרעיון שעומד מאחוריה נורא פשוט וקל לביצוע: שימוש בקווים הנראים כאילו הם “מתכנסים” או נפגשים בנקודה מסוימת בתמונה. הקווים הללו מובילים את עין הצופה לנקודה זו, שלעיתים קרובות היא מרכז העניין או המוקד הראשי של התמונה. טכניקה זו יכולה להיות מאוד עוצמתית ביצירת עומק, תחושת מרחב ודינמיות בתמונה, והיא משמשת להדגשת מבנים, נופים או אלמנטים אחרים בפריים.

ד״א הנקודת התכנסות נקראת גם נקודת מגוז, ואם תרשו לי לצטט את ויקיפדיה:

״נקודת מגוז (או נקודת ההיעלמות) ברישום פרספקטיבה היא נקודה בתמונה אליה מתכנסים קווים מקבילים במרחב, וכך נוצרת אשליה של עומק…״

התמונה צולמה דרך הסלולרי – יש לנו מצלמה זמינה 24/6 (ולא משנה עד כמה היא מתקדמת!)

איך ליצור קומפוזיציה מתכנסת:

  • שימוש בקווים מובילים: נרצה לחפש קווים בסביבה שמתכנסים זה לזה, כמו דרכים, גשרים, רצפות, גדרות, ושורות של עצים או בניינים. קווים אלה משמשים ככלי להובלת עין הצופה לנקודה מסוימת בתמונה.
  • מיקום הנושא: ננסה למקם את הנושא או האלמנט המרכזי של התמונה בנקודה שאליה “מתכנסים” הקווים. זה יכול לעזור להדגיש את הנושא ולהוסיף עומק לתמונה.
  • זווית צילום: שינוי הזווית צילום שלנו יכולה להגביר את התחושה של קווים מתכנסים. לעיתים, צילום מזווית נמוכה או גבוהה יותר יכול לחדד את המגוז וליצור תחושה חזקה יותר של תנועה ועומק.

למה זה עובד:

  • תחושת עומק: הקווים המתכנסים מייצרים אפקט של עומק ומרחב בתמונה, מה שמוסיף דינמיות ומעורר עניין רב יותר בעין המתבונן.
  • הדרכת העין: קווים מתכנסים משמשים כדרך להדריך את עין הצופה אל הנקודה שבה הם נפגשים, לרוב לעבר הנושא העיקרי או המוקד של התמונה. זה יוצר מבנה וסדר בתוך הכאוס הוויזואלי.
  • יצירת תחושת תנועה: קווים מתכנסים יכולים להוסיף תחושת תנועה לתמונה, גם אם הנושאים בתוך התמונה הם סטטיים. זה מסייע ביצירת דינמיקה ובהעברת רגשות או מצבי רוח.

קומפוזיציה מתכנסת היא כלי חזק מאוד, מאפשר לנו ליצור תמונות עם משמעות ועומק רבים. כמו כל כלי קומפוזיציה, השימוש בו דורש תרגול והבנה של איך ומתי להפעילו כדי להשיג את האפקט הרצוי. בסושיאל מדיה לטעמי התמונות האלו ״קופצות״ פשוט מהפיד ומושכות תשומת לב נפלא!

לגרום לעין לטייל… הולכת עין

הולכת עין היא הדרך בה העין הצופה “נעה” או מודרכת לפנות באופן אינטואיטיבי דרך התמונה, מאלמנט אחד לאחר. זהו עקרון חשוב בקומפוזיציה הוויזואלית, המטרה כאן היא להבטיח שהצופה יחווה את התמונה בצורה שהצלם תכנן, מתחילתה ועד סופה, ובכך יושג המסר או הרגש שהצלם רצה להעביר.

הולכת עין יכולה לבוא לידי ביטוי דרך קומפוזיציות כמו שלמדנו עד כה, אבל גם בעזרת האנשים או האובייקטים שבתמונה… למשל יד שנוגעת. על הסנטר בפרצוף תגרום לעין שלנו לנוע לשם, מבט של אדם שמסתכל לכיוון מסוים וכו׳

העמדה של המצולמות יוצרת מעין שמונה והמבטים גרומים לנו לטייל בתמונה מצד לצד

איך ליצור הולכת עין אפקטיבית בצילום:

  • קווים מובילים: שימוש בקווים בתמונה, כגון דרכים, גדרות, או קווי אופק, כדי להוביל את עין הצופה מן השוליים אל הנקודות החשובות בתמונה.
  • חוק השלישים ונקודות חיתוך: מיקום הנושאים באחת מנקודות החיתוך שנוצרות מחלוקת המסך לשלישים, יכול לעזור למשוך את עין הצופה לנקודות המפתח בצורה הרמונית.
  • אזורים בהירים וכהים: עין האדם נמשכת לאזורים בהירים בתמונה. שימוש בניגודיות בין אור לצל ליצירת מוקד עניין שימשוך את הצופה.
  • צבע: שימוש חכם בצבע יכול להוביל את עין הצופה. צבעים בולטים או ניגודיים יכולים לשמש כנקודות משיכה בתמונה.
  • עומק שדה ומיקוד: על ידי מיקוד על הנושא הראשי ושימוש בעומק שדה נמוך (רקע מטושטש), אפשר למשוך את תשומת לב הצופה אל הנושא הממוקד.
כל המבטים של הסובבים שולחים את העין שלנו להסתכל על האדם שבאמצע התמונה. הוא הגיבור הראשי והם הגיבור המשני (זוכרים?)

למה זה חשוב:

הולכת עין חשובה בצילום מכיוון שהיא משפיעה על כיצד התמונה “נקראת” ונתפסת על ידי הצופה. קומפוזיציה טובה יכולה לשפר את האפקט הוויזואלי של התמונה, להעביר את המסר בצורה יעילה יותר וליצור חוויה עשירה ומרתקת לצופה. זה מאפשר לצלם להביא את הצופה ל”טייל” בתוך התמונה בדרך שהוא רוצה, להדגיש את האלמנטים החשובים ולהסתיר או להקטין את חשיבותם של אלמנטים אחרים.

למה העין האנושית נמשכת ומה יעבוד לנו ברשתות החברתיות

העין האנושית והתפיסה הוויזואלית שלנו מושפעות ממספר גורמים שמגבירים את העניין וההנאה שאנו מקבלים מתמונות, במיוחד בהקשר של רשתות חברתיות. כאשר מדובר בצילום ובתכנים ויזואליים ברשתות החברתיות, ישנם מספר עקרונות ואלמנטים שהעין “אוהבת” ושמשפיעים על הצלחת התמונה:

  1. צבעים עזים ובהירים: צבעים חזקים ובולטים מושכים תשומת לב ויכולים להפוך תמונה למרהיבה וזכירה יותר. צבעים נטולי סטורציה או צבעים פסטליים עדינים גם כן יכולים ליצור השפעה עוצמתית, במיוחד כאשר הם משמשים ליצירת אווירה מסוימת.
  2. קומפוזיציה מאוזנת: כמו שכבר דיברנו, עקרונות כמו חוק השלישים והשימוש בקווים מובילים עוזרים ליצור קומפוזיציה מושכת עין שהצופים נהנים לחקור.
  3. תמונות מרגשות: תמונות שמעבירות רגשות אמיתיים או שולחות מסר חזק נתפסות כמשמעותיות ומרתקות יותר.
  4. פשטות וניקיון: במיוחד ברשתות החברתיות, תמונות עם רקע נקי או עם פוקוס חד על הנושא המרכזי יכולות לקבל יותר תשומת לב, מכיוון שהן מאפשרות לעין למקד את התשומת לב מהר יותר.
  5. תמונות אנכיות (כמובן!): נהנות מהעדפה ברשתות חברתיות מכיוון שהן ממלאות את מסך הסמארטפון בצורה יעילה וטבעית יותר, מה שמאפשר לצופה להתרכז בתוכן ללא הפרעות. זווית הצפייה הטבעית במכשירים ניידים היא אנכית, ולכן תמונות שמוצגות בפורמט זה נתפסות בקלות ובנוחות יתרה.

מה הופך תמונה לטובה ועקרונות לתמונות בולטות שיבדלו אותנו ברשתות החברתיות

בעולם המהיר והוויזואלי של רשתות החברתיות, תמונה טובה יכולה להבדיל בין תוכן שנגלל מעבר לו לבין תוכן שנשאר זמן רב על המסך. המבחנים לתמונה טובה ברשתות החברתיות כוללים את כל כללי הקומפוזיציה שלמדנו, שימוש בצבעים בולטים וחיים, תוכן מרגש או מעורר עניין, והתאמה מושלמת לפלטפורמה ולקהל היעד.

כדי לשפר את הצלחת התמונות והעיצובים שלנו בסושיאל מדיה, נרצה לזכור להתמקד בפשטות ובבהירות המסר, להשתמש בתמונות אנכיות שמתאימות לצפייה במכשירים ניידים, ולא לפחד לחקור ולנסות טכניקות חדשות כדי ליצור תוכן ייחודי ובלתי נשכח. בסופו של דבר, המפתח להצלחה ברשתות החברתיות הוא להבין את קהל היעד שאליו אנחנו פונים ולהגיש תוכן שמדבר אליו באופן אישי ומשמעותי, תוך שמירה על איכות ויזואלית גבוהה.

ומילה אחרונה על ה״חוקים״

ההיכרות שלנו עם חוקי הקומפוזיציה כצלמים ויוצרים היא סופר חשובה, עם זאת ברגע שנשלוט בחוקים (וגם לא) אני ממליץ בחום לשבור אותם ולשחק עם זוויות שונות ומוזרות – התוצאות יכולות להפתיע!

בתחילת דרכי היה לי מוזר שאני לצלם תמונות לפי חוקים ולחשוב 6 פעמים לפני שאני לוחץ על הכפתור… מהר מאוד העניין הפך לאינטואיטיבי- לא לדלג על התרגול וההקפדה בשלבים הראשונים. אחר כך אתם תודו על זה!

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

7

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

15

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

228

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

13

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

16

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב

13

ניוזלטר - איך לבנות ניוזלטר שאנשים פותחים, קוראים ופועלים!

20

לייב באינסטגרם איך ליצור שידור חי שמביא מעורבות ועניין

646

איך לעצב סטורי באינסטגרם (ומה לפרסם שם)