אני זוכר שהתחלתי את הדרך שלי כעצמאי ב-2017, הייתה לי חברת הפקה סרטים. חיפשתי דרך לשווק את העסק וגם לחבר את עולם ״סרטי התדמית״ (מונח שלדעתי קצת נעלם לו מאז) לעולם הדיגיטל… ליצור משהו חדשני.
אז, זה לא היה כל כך נפוץ, המידע ברשת היה מאוד ראשוני וכללי ושיווק ברשתות החברתיות הרגיש כמו הימור.
קפיצה קדימה ל-2024 שיווק ברשתות החברתיות הפך לסוג של ברירת מחדל- אני לא אגיד שזה חובה (למרות שבעיניי כן), מכוון שישנם עוד הרבה ערוצי שיווק מעולים בדיגיטל ומחוץ לו.
כאיש שיווק ויוצר תוכן, עבורי שיווק ברשתות חברתיות זה כלי מדהים להגדיל את מעל האנשים שאני ב-Top Of Mind שלהם, כלומר אני המחשבה הראשונה שעולה להם כאשר הם חושבים על התחום שלי.
ברשותם משחק קצר 😊: חשבו על אפליקצית מוזיקה להאזנת שירים ופודקאסטים… ספוטיפיי, נכון? זאת הכוונה ב-Top Of Mind- להיות המותג הראשון שקופץ לראש בתחום מסוים.
שיווק ברשתות החברתיות עוזר לנו להגיע לשם בצורה קלה כאשר עושים את זה נכון. במדריך הזה נצלול לעומקם של אסטרטגיות שיווק בווידאו ברשתות החברתיות ונבין איך ניתן לנצל את הכלים שאינסטגרם וטיקטוק מציעות כדי ליצור תוכן שלא רק נראה טוב אלא גם משגר את המסרים הנכונים לקהל היעד שלך.
מה זה שיווק ברשתות החברתיות?
נתחיל מההגדרה היבשה: שיווק ברשתות החברתיות הוא תהליך של שימוש בפלטפורמות חברתיות כדי לקדם מוצרים, שירותים או את העסק שלנו ולהגיע לקהל יעד רחב וממוקד. פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק מאפשרות לעסקים ליצור תוכן מותאם, לפנות ישירות לעוקבים שלהם, ולהגדיל את הנראות והמכירות.
השיווק ברשתות החברתיות כולל שימוש בתוכן אורגני ובתוכן ממומן, ומתבסס על יצירת קשרים ומעורבות עם הקהל בצורה ישירה ואותנטית (נרחיב על כך בהמשך!)
ולמה כל כך חשוב לשיווק ברשתות החברתיות לעסקים?
הנוכחות ברשתות החברתיות הפכה להיות חיונית להצלחה עסקית. עסקים קטנים וגדולים כאחד יכולים להשתמש ברשתות החברתיות כדי להגיע לקהל היעד בצורה יעילה וזולה יחסית לשיטות פרסום מסורתיות כמו פרסומות בטלוויזיה, שלטי חוצות וכו׳.
בנוסף, הרשתות החברתיות מאפשרות לנו בעלי העסקים לקבל פידבק מיידי מהלקוחות, להבין את הצרכים שלהם, ולהתאים את המוצרים והשירותים בהתאם. השימוש ברשתות החברתיות תורם גם לבניית מותג חזק ואמין, מה שמגביר את הנאמנות והמעורבות של הלקוחות.
כל כך הרבה רשתות חברתיות, איפה לשווק?
כשאני באינטרקציה עם לקוחות או אפילו הקהל והקהילה שלי ברשתות החברתיות, אחת השאלות הנפוצות ביותר היא: ״איפה כדאי לפרסם את הסרטון?״
לבחור רק רשת אחת, בכולן? דקה ורבע התשובה שלי 🙂
כשאנחנו מדברים על שיווק ברשתות החברתיות, שלוש הפלטפורמות הפופולריות ביותר כיום הן פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק.
אמנם קצת ירד לנו מפייסבוק, אבל היא עדין הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, עם מעל 2.8 מיליארד משתמשים פעילים חודשיים. היא מציעה מגוון רחב של כלים לפרסום, כולל פוסטים, קבוצות, אירועים ופרסום ממומן ממוקד.
למי שלא יודע, במהלך השנים פיייסבור רכשה את אינסטגרם וכיום יש חיבור מדהים בין אינסטגרם לפייסבוק שמאפשר לנו לפרסם תכנים, ולייצר קמפיינים על שני הערוצים שלנו בו זמנית: פייסבוק ואינסטגרם.
בניגוד לפייסבוק שניתן לפרסם בה גם פוסטים כתובים, אינסטגרם מיועדת בעיקר לשיתוף תמונות וסרטונים, פופולרית במיוחד בקרב צעירים ומשפיענים- אבל ממש לא רק!.
והפלטפורמה השלישית שנכנסה לחיינו בסערה היא טיקטוק, שמתמקדת בסרטוני וידאו. בשנים האחרונות היא הפכה לאחת הפלטפורמות הצומחות ביותר, למה? מכוון שאין צורך בכמות עוקבים גבוהה – כל אחד יכול להגיע לחשיפה ללא תלות בעוקבים.
לצורך העניין אם אנחנו נפרסם סרטון ונועה קירל תפרסם סרטון, הסיכוי של שנינו להגיע לחשיפה גבוהה זהים!
אז איך לבחור את הפלטפורמה המתאימה לעסק שלך?
אם אין לנו קהל ואנחנו מתחילים את דרכנו ברשתות החברתיות- העצה שלי תמיד תהיה: לפרסם בכולם את אותו התוכן (עם התאמות קלות)!
ופה נכנס אבל! אחרי שאנחנו מזהים איפה הולך לנו טוב, אנחנו נהנים – נרצה להשקיע את רוב המשאבים שם. כבעלי עסקים שמנהלים את האופרציה בעצמם הניסיון מלמד שקשה מאוד להתמיד במספר רב של רשתות לאורך זמן.
שיווק ברשתות החברתיות זה לא ספרינט, אלא מרתון!
יצירת תוכן כשיווק ברשתות החברתיות
לפני שנדבר על סוגי התכנים ואיך ליצור תכנים לרשתות החברתיות – חשוב לי להתעכב קלות על המשפט הקודם שלי: שיווק ברשתות החברתיות זה לא ספרינט, אלא מרתון!
שיווק ברשתות החברתיות זה לא זבנג וגמרנו, כלומר אם נעלה רק פוסט אחת וננסה מיד לאחריו למכור – הסיכויים שלנו יהיו מאוד מאוד נמוכים. למה? כי אנשים (וכמובן אנחנו) רוצים להכיר את בעל העסק, להתחבר אליו ורק לאחר מכן לקנות ממנו.
אנחנו חיים בעידן שכמות התכנים ברשתות החברתיות היא עצומה! השחקנים שמצליחים בשיווק שלהם ברשתות החברתיות הם אלו שמתמידים, יוצרים תוכן שנוגע בקהל, ונוכחים לאורך זמן ובאופן עקבי. אני קורא לזה כריזמה דיגיטלית.
ועכשיו ובואו נדבר סוגי תוכן שמושכים קהל
כדי להצליח בשיווק ברשתות החברתיות, חשוב ליצור תוכן שמושך את תשומת הלב של הקהל ומעודד מעורבות. תוכן כזה הוא תוכן שנוגע בקהל, מה הכוונה?
מעבר לרק סרטונים ״ויראלים״ או תמונות יפות- נצטרך להכיר את הקהל יעד שלנו:
- מי הוא?
- מה הוא רוצה?
- מה הוא צריך?
- מה הוא חווה?
ברגע שנענה על השאלות האלו, נוכל לכשת ליצירת; סרטונים, פוסטים מסוג קרוסלה, סטוריטלינג ומדריכים מעשיים.
חשוב לגוון את סוגי התוכן כדי לשמור על רעננות ולעניין את הקהל שוב ושוב. דבר נוסף יש אנשים שיתחברו יותר לסרטונים ויש כאלה שרק לפוסטים למשל… נרצה לגוון כדי לגעת בכמה שיותר אנשים.
אם יש לך את הרצון להרחיב עוד על יצירת תוכן לרשתות החברתיות אני רוצה להזמין אותך לקורס הדיגיטלי שלי על יצירת תוכן שבו אני מלמד איך ליצור סרטונים מא-׳ ועד קל.
להתאים את התוכן שלנו לפלטפורמה
כל פלטפורמה חברתית דורשת סוג שונה של תוכן ומבנה מסוים. בפייסבוק, ניתן להשתמש בטקסטים ארוכים יותר ולשלב תמונות וסרטונים, כאשר המטרה היא ליצור מעורבות דרך תגובות ושיתופים.
באינסטגרם, הדגש הוא על ויזואליות, ולכן התמונות והסרטונים צריכים להיות איכותיים ואסתטיים, עם כיתובים קצרים וקולעים – המטרה ללכוד את תשומת הלב של הכל על ידי תוכן או אלמנטים ויזואלים כמה שיותר מהר.
טיקטוק- לעומת זאת, מתמקדת בעיקר תוכן וידאו שיכול להפוך לוויראלי במהירות. חשוב להתאים את התוכן לפלטפורמה כדי למקסם את האפקטיביות שלו. התאמת התוכן לטיקטוק כוללת בתוכה התחלה חזקה (הוק) שיסקרן ויגרום לאנשים להישאר לצפות בסרטונים שלנו.
בניית אסטרטגיית תוכן
בניגוד להרבה מדריכים או מאמרים שתמצאו בגוגל לא תשמעו ממני עד כמה חשוב ליצור אסטרטגיית תוכן מוקפדת ומסודרת קדימה ובקפידה!
למה? כי מעטים בעלי העסקים שפגשתי שמצליחים לעבוד עם זה… ומי שכן? התוכן לרוב יוצא גנרי, לא נוגע באנשים ובעיקר עובדים על כמות… והכמות היום מזמן כבר לא רלוונטית!
אז מה כן?
אם אתם אנשים מסודרים אני בעד אסטרטגיית תוכן שמתקדמת ברבעון מקסימום.
אם אתם יותר ספונטניים (כמוני), ההמלצה שלי היא על יצירת תוכנית תוכן חודשית שבה אנחנו עונים על השאלות הבאות:
- מה חשוב לי לקדם החודש (ברמת מכירות)
- האם יש טרנד בתחום שכולם מדברים עליו כרגע?
- על מה בא לי לדבר?
ובהתאם לכך ליצור את התוכן שלנו לחודש.
תכנון לוח זמנים לפרסום תוכן
כדי לשמור על עקביות ולהבטיח שהתוכן יגיע למספר הגדול ביותר של עוקבים, חשוב לתכנן לוח זמנים מסודר לפרסום – אבל לא מוגזם כמו שציינתי.
בניגוד לפעם שהמליצו לנו לפרסם בזמנים שבהם הקהל שלך הכי פעיל – היום אני מגלה שזה פחות עניין גדול… כלומר לא יפול ויקום על זה פוסט. מה כן? נרצה לראות שסדר היום בציבור ״רגיל״, בטח ב-2024 אחרי ה-7.10.
מטרת תכנון לוח הזמנים לפרסום התוכן היא לעזור לנו לשמור על תדירות קבועה של פוסטים ועקביות. כדי להקל על העבודה ניתן להשתמש בכלים לניהול רשתות חברתיות כדי לתזמן את הפוסטים מראש ולוודא שהם יוצאים בזמנים הנכונים.
הכלים האלו זמינים בתוך הרשתות החברתיות כיום! אל תחפשו כלים חיצוניים.
התחלנו לפרסם, עכשיו ניתוח קהל היעד והתאמת התוכן
הבנת קהל היעד היא שלב קריטי בכל אסטרטגיית שיווק. עד כה דיברנו על הקראית כיוון הראשונה ופרסום התוכן ברשתות החברתיות. אבל פרסום תוכן היא עבודה שדורשת גם הקשבה. מה זה אומר?
שחשוב לדעת מי הקהל שלך, מה הם תחומי העניין שלהם, ואילו סוגי תוכן הם מעדיפים- את זה אנחנו לומדים ומדייקים בין פוסט לפוסט. איך? דרך כלים לניתוח נתונים כדי לקבל תובנות על הקהל ולהתאים את התוכן בהתאם.
התאמת התוכן לקהל היעד יכולה לכלול בחירה בסוגי המדיה הנכונים, שימוש בשפה ובסגנון המתאימים, ויצירת תוכן שמדבר ישירות לצרכים ולרצונות של הקהל.
טיפים מנצחים ליצירת מעורבות ואינטראקציה עם העוקבים
זוכרים את המשפט שלי על המרתון ולא על ספרינט? התוכן השיווקי שאנחנו יוצרים חייב לגעת באנשים. אחת האינדיקציות שלנו היא עניין המעורבות של הקהל.
מעורבות היא מפתח להצלחה בשיווק ברשתות החברתיות. על מנת ליצור מעורבות, חשוב ליצור תוכן שמעורר רגשות, מעלה שאלות או מספק ערך ממשי לקהל היעד. ניתן להשתמש בשאלות פתוחות, קריאות לפעולה (CTA), וסקרים כדי לעודד תגובות ושיתופים. תכנים אינטראקטיביים כמו חידונים ותחרויות יכולים גם הם להגביר את המעורבות ולעודד את העוקבים להשתתף ולהיות חלק מהקהילה.
ועכשיו קבלו את ה-חידוש! מעורבות שקטה. קראתם נכון. החל משנת 2024 חברת meta החברה של פייסבוק ואינסטגרם זיהתה שהקהל פחות עושה לייקים ומגיב. המשמעות? קשה לדעת האם התוכן טוב – מכוון שאין אינטראקציה, כלומר מעורבות.
התנהגות הצרכנים משתנה ומתאימה את עצמה ככל שהזמן עובר. היום ישנו מדד חשוב וקריטית שעוזר לאלגוריתמים השונים ברשתות החברתיות לדעת עם התוכן שלנו מעניין ונוגע – מעורבות שקטה.
איך היא באה לידי ביטוי: זמני שהייה על פוסטים, זמני צפיה, שמירות וכנראה יש עוד ממדדים שאנחנו לא מודעים אליהם. למשל את זמן הצפייה אנחנו יכולים לדעת היום באינסטגרם ופייסבוק דרך האנליטיקס.
אתם עונים על כל תגובה שיש לכם!
ניהול התגובות וההודעות הוא חלק חשוב ביצירת קשרים עם העוקבים. יש להתייחס לתגובות בצורה מהירה ואדיבה, ולהגיב לשאלות ולבעיות שמעלים העוקבים. חשוב ליצור תחושה של נגישות ואכפתיות, ולהראות לעוקבים שמאחורי העסק, כלומר אנחנו- יש אנשים שמקשיבים ומשתפים פעולה. ניהול יעיל של תגובות והודעות יכול לבנות נאמנות למותג ולחזק את הקשר עם הלקוחות.
אפרופו מעורבות שקטה, כחלק מהאסטרטגיה להקהילה לחשיפה גבוהה יותר – אינסטגרם ופייסבוק מקדמת יותר תכנים לאנשים שהיו איתנו באינטראקציה ומעורבות כמו תגובות ואפילו הודעות פרטיות בצ׳אטים השונים!
קידום ממומן
עד כה דיברנו על שיווק ויצירת תוכן שמופץ באופן אורגני, כלומר האלגוריתם באופן טבעי חושף אותנו. כמות התכנים והאנשים שברשתות החבריות היום היא פסיכית והקושי להיות ויראלי כמו בעבר הפך למשהו כמעט בלתי ניתן להשגה – בטח אם אנחנו מדברים על תוכן מקצועי ונישתי.
את הסיבה שתשמעו אותי ממליץ בקלות על שילוב קידום ממומן כחלק מאסטרטגיית השיווק שלנו ברשתות החברתיות.
נ.ב. 1 – לא צריך תקציב גבוה בכלל (15 שקל ליום יכול להספיק)
נ.ב 2 – מטרת הקידום הממומן לא תהיה למכור בתקציבים כאלה, אלא להגיע לכמה שיותר אנשים שיכירו אותנו ואת העסק שלנו.
מדידת אפקטיביות של קמפיינים ממומנים
אחרי מעל עשור בדיגיטל אני יכול להגיד שהכלים הכי טובים – הם הפשוטים ביותר. הדרך עבורי למדוד את הקפיינים המומנים ברשתות החברתיות (מסוג הקידום תוכן ולא מכירות!) – היא הסתכלת על 2 מדדים בלבד:
- מה עלות הביקור בפרופיל?
- כמה עולה לי עוקב?
מה נחשב סכום טוב? אין לי באמת תשובה אחת – זה משתנה מתחום לתחום ואפילו בין אדם אחד לשני. ניתוח הנתונים מאפשר להבין מה עובד ומה לא, ולבצע שינויים ושיפורים כדי למקסם את התוצאות.
לפתוח את הראש: טיפים מתקדמים
שימוש במשפיענים לשיווק
אחד הכלים שנכנסו לחיינו והפכו ממש נגישים לעסקים קטנים אפילו בשיווק ברשתות החברתיות הוא שימוש במשפיענים (influencers). משפיענים הם אנשים שיש להם קהל עוקבים רחב ונאמן, והם יכולים לעזור לעסק שלך להגיע לקהלים חדשים במהירות. כדי להשתמש במשפיענים בצורה יעילה, חשוב לבחור משפיענים שהערכים והקהל שלהם תואמים את המותג שלך. ניתן ליצור שיתופי פעולה כמו פרסומים משותפים, סקירות מוצרים, ותחרויות משותפות, כדי להגביר את הנראות והמכירות.
חשוב לדעת שאנחנו לא בהכרח צריכים את המשפיענים הגדולים, ישנה קטגוריה שלמה של מיקרו-משפיענים (3,000-30,000 עוקבים).
הטענה שההשפעה שלהם גדולה יותר מהמשפיענים הגדולים והסלבס, ברמה שהחברתות הגדולות מריצות קמפיינים של מיקרו-משפיענים לצד שאר אסטרטגיית הפרסום שלהן
שיווק באמצעות תחרויות ופרסים
תחרויות ופרסים הם דרך מצוינת לעודד מעורבות ולהגביר את החשיפה למותג שלך. תחרויות יכולות לכלול אתגרים יצירתיים, או פעילויות שדורשות מהעוקבים לשתף תוכן או תגובות. חשוב לוודא שהתחרות קשורה למותג שלך ומעניקה פרסים רלוונטיים ומושכים. תחרויות ופרסים יכולים לעודד עוקבים חדשים להצטרף ולשתף את התוכן שלך עם חברים ומשפחה, מה שמגדיל את טווח ההגעה והמעורבות.
בישראל חשוב לדעת שקיים חוק בשם חוק ההגרלות ועלינו לעמוד בו אם נרצה לערוך הגרלה, ההצעה שלי לערוך תחרויות ולא הגרלות!
שילוב טכניקות SEO בשיווק ברשתות החברתיות
שילוב טכניקות SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש) בשיווק ברשתות החברתיות יכול לשפר את הנראות והחשיפה של התוכן שלך. שימוש במילות מפתח רלוונטיות בתיאורים, בכותרות ובתיוגים יכול לעזור לתוכן שלך להופיע בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש וברשתות החברתיות עצמן. חשוב גם לוודא שהתוכן שלך מקושר לאתר שלך ולדפים נוספים ברשתות החברתיות, כדי ליצור רשת קישורים שמחזקת את המותג שלך ומגבירה את הנראות האורגנית.
אז מה עכשיו?
הגיע הזמן ליישם את התכנים שלמדת במדריך זה ולראות את התוצאות בעצמך. יש לך שאלות? יש לך צורך בליווי או בהכוונה – אני כאן בצד השני זמין.