מהי כתיבה שיווקית?

בעוד שבימים עברו, מכירה הייתה נסמכת בעיקר על שיווק פרונטלי, כלומר איש מכירות אל מול לקוח פוטנציאלי, הרי שכיום כמעט והכול נעשה מרחוק ובעיקר במרחב הדיגיטלי.
מהי כתיבה שיווקית

כל מידע בו נחפוץ וכל צורך בו נרגיש; להכל ניתן למצוא את המענה המדויק ברשת. אם זהו צורך מובהק דוגמת שירות מסוים לו אנו זקוקים, הרי שמנועי החיפוש מיד יעלו לנו בתוצאות שפע של עסקים רלוונטיים. ואם זהו שירות רלוונטי עבורנו, אך כזה שלא מניע אותנו לבצע חיפוש אקטיבי, הרי שמרבית הסיכויים ונפגוש בו ‘במקרה’ ברשתות החברתיות עם פרסומת ממומנת.

אחזור מיד אל המכנה המשותף של כל אלו: הכול נעשה במרחב הדיגיטלי. אין כאן איש מכירות שמדרבן מהלך. לכן, הדרך הבולטת ביותר שבאמצעותה נוכל לדרבן אקט מכירתי אל מול הגולש/ת, הוא לא אחר מאשר התוכן.

איך נראה תוכן שיווקי?

לצערי התשובה איננה שחור – לבן. לשמחתי, המורכבות הזו היא מה שמצריך את השירות שלי :).

תוכן שיווקי יכול לבוא במגוון רחב של צורות ודרכים, ואדגים זאת מיד ב-3 תצורות עיקריות:

קודם כל – הקו המנחה שלנו

תרחיש: קרה לכם פעם שנכנסתם לחנות בגדים והמוכר או המוכרת לא הפסיקו לנסות לדחוף לכם מוצרים לידיים? לי אישית זה מפריע, ולא חסרות פעמים שבהן יצאתי מהחנות כי פשוט לא הייתה לי סבלנות לזה.

המוכר חייך, הראה שהוא רוצה לעזור, אך לא אני ולא הוא תמימים, שנינו יודעים שהמטרה היא למכור.

ועכשיו נקביל זאת לתוכן: בדיוק כמו שאנחנו לא רוצים ש’ידחפו’ לנו מוצרים לידיים, כך תוכן שמדרבן אותנו באופן בוטה לבצע רכישה או להשאיר פרטים, פשוט יוצר רתיעה.

הקו שמנחה אותנו בכתיבת תוכן, ובכל צורותיו, הוא לא לחשוב איך מוכרים ללקוח, כי אם איך יוצרים איתו קשר אמיתי.

והאתגר: הכל קורה ברשת. אין לנו צ’אנס לייצר קשר אנושי. זה קורה מאחורי צג המחשב או הסמארטפון.

1. תוכן אינפורמטיבי

מרביתנו נעזרים בשירותיו של גוגל כדי לצרוך מידע.

  • אדם שרוצה לצאת לדרך עצמאית, ייתכן ויחפש מידע על פתיחת תיק עצמאי של עוסק פטור או מורשה. רואי חשבון רבים ישמחו שהתשובה לשאלתו תימצא באתר שלהם.
  • אדם שרוצה להיות רגוע יותר, יחפש טיפים להרפיה ולהפחתת מתחים. פסיכולוגים כמו גם מטפלים ברפואה משלימה וכן חברות המספקות תוספים טבעיים, ישמחו שאת התשובה ימצאו באתרם.
  • ודוגמה אחרונה: רופאי שיניים פרטיים ישמחו כי אדם שרוצה ליישר את השיניים או לקבל מידע על השתלה, ימצא את התשובה המקצועית באתרם.

הכוח של תוכן אינפורמטיבי טמון בכך שהוא עושה רושם. הוא לא דוחף שום מוצר עד לרגע האחרון. הוא ארוך, מפורט ויוצר אמינות וקשר ראשוני מנחם, משהו בסגנון ‘יש לנו על מי לסמוך’.

חלקו התחתון או בין לבין, יכולים להזכיר את בית העסק או את המוצר אותו הוא מוכר. אולם זה נעשה ‘על הדרך’ ולא באופן אגרסיבי.

2. תוכן שיווקי קולע

מנגד, אנחנו בהחלט יכולים לפגוש בתוכן שלא מתיימר להיות אינפורמטיבי ושנועד באופן מוצהר למכור.

בעוד שתוכן אינפורמטיבי יכול להתפרסם באתרים חדשותיים או באתר בית העסק, הרי שתוכן שיווקי קצר וקולע יתפרסם בדפי נחיתה עבור מודעות ממומנות או כחלק ממודעה פרסומית ברשתות החברתיות.

הוא ימנה את יתרונות המוצר או השירות, יציג את הדברים באופן מסודר ומהיר, ולכל זה נצרף פרטי התקשרות נגישים ובולטים.

וגם כאן: התוכן אמנם מציג מוצר ויניע לפעולה, אך הוא יבקש לייצר אמינות. לספר על בית העסק, לתבל את המילים בסרטון תדמית, תמונות, עדויות והמלצות והצלחות.

לרוב, תוכן כזה יבוא לאחר שהקהל כבר למד להכיר אותנו ולסמוך עלינו.

3. סלוגנים ומיקרו-קופי

מי אמר שצריך להכביר במילים כדי לשכנע? ישנם מקרים בהם העיקרון של כל המוסיף גורע, מקבל משנה תוקף.

נאמר זאת כך: זה לא מקרי שקופירייטינג הוא מקצוע בפני עצמו שזוכה לקורסים והכשרות ייחודיים.

סלוגנים הם ‘משפטי מחץ’ שמעבירים את המסר באופן ייחודי, קצר וקליט. מעין מוטו אם אחפש לזה מונח אחר.

הם יכולים להתפרסם באתר העסק, בכתבה ממומנת באתרים חדשותיים, ברשתות החברתיות ובכל מקום בו נמצא להם רלוונטיות.

באיזו כתיבה שיווקית עלינו לבחור?

שאלת השאלות, וכאן אסגיר את עצמי ואומר שגם אני יצרתי מאמר אינפורמטיבי מתוך מטרה שיווקית. מניח שלא הופתעתם!

זה נורא משתנה, ואדגים את זה כך:

מרפאת שיניים פרטית

רופא שיניים פרטי לרוב יזדקק ל-2 סגנונות של כתיבה שיווקית: אינפורמטיבי וקצר וקולע:

  • אינפורמטיבי – עבור האתר שלו. לייצר אמינות עם לקוחות פוטנציאליים. כתיבה שכזו גם מסייעת רבות כדי לקדם את האתר אורגנית בגוגל, כלומר להתברג באופן טבעי בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.
  • קצר קולע – עבור דף נחיתה ומודעה ממומנת ברשתות החברתיות. שורה של מסרים שמסבירים על התהליך הרפואי בקצרה, מונים את היתרונות (למשל טכנולוגיה חדשנית, החלמה מהירה, מספר שתלים במקביל וכן הלאה), מראים עדויות של לקוחות מרוצים ואסמכתאות רפואיות – כל זה כמובן עם פרטי התקשרות וטופס יצירת קשר זמינים בכל עת.

מפעל לייצור מתקני תצוגה

במקרים כאלו, הרי שהגולשים לא מחפשים לקרוא מגילות של תוכן. הם רוצים לדעת שהם הגיעו למוצר שהם חיפשו, שהמחיר משתלם ושהאיכות היא גבוהה.

את דף הנחיתה אפשר לתבל את עמודי השירות עם שפע תמונות של מוצרים, סרטון תדמיתי ולציין בקצרה את המפרט הטכני, התהליך שיתבצע אל מול הלקוח/ה, הוותק והניסיון והשירותיות.

בפוסט ממומן ברשת החברתית ניתן לייצר מודעה עם סרטון המציג את המוצרים ומידע קצר על המוצרים והשירות.

באתר האינטרנט בכל זאת אמליץ על תוכן ארוך יותר, וזאת שוב, כדי להתקדם אורגנית בתוצאות החיפוש.

ג’ימבורי לילדים

דוגמה אחרונה היא ג’ימבורי חדש שנפתח ממש לאחרונה ברמת גן.

אותו ג’ימבורי יבקש להגיע לתודעת ההורים המותשים המקומיים שרק מחפשים אחר אטרקציה חדשה, והוא ירים לעצמו קמפיין ממומן בפייסבוק.

כאן נסתמך על תוכן שיווקי:

  • קצר וקולע – בלי הרבה התחכמויות. מודעה שמציגה את המקום וכמה כיף בו, אומרת מה המחיר ומתובלת בתמונות או סרטון.
  • סלוגן – לא חובה, אך סלוגן בהחלט יכול להעביר מסר חד וקולע. למשל: ‘שעשועון – ענק השעשועים של רמת גן’. סלחו לי על המחסור בהשראה, אבל אני מניח שהמסר עבר. מוטו משכנע שנכנס לתודעה.

עקרונות הכתיבה השיווקית

לכתיבה שיווקית ישנם מספר עקרונות בסיסיים:

שפה אקדמית מחוץ לתחום

גם אם מדובר במאמר אינפורמטיבי, חשוב שנשמור על טון קליל יחסית.

התנסחות שהיא גבוהה מדי יכולה לפספס את המטרה. חשוב לשמור על פשטות ולזכור שהגולשים באינטרנט הם ‘עם חסר סבלנות’. הם מעדיפים שהכול יהיה נגיש וקל.

עברית לא תקינה גם מחוץ לתחום

לי אישית קשה נורא כשאני קורא תוכן שלא שומר על דקדוק.

אז נכון, הנוסח לא צריך להתאים להגשת תזה למרצה באוניברסיטה, אך חשוב שנשמור על עברית שכיף לקרוא, שלא צורמת בעיניים או שלא עושה סחרחורת בגלל תחביר משונה.

תנו ערך לגולשים

אל תייצרו תוכן שיווקי רק כדי שיגיעו אליכם וישימו לב אליכם. תיכנסו אל הנעליים של הגולשים ותחשבו מה הם היו רוצים לדעת.

כאשר אתם נותנים ערך אמיתי לגולשים, אתם נותנים גם ערך אמיתי לפרסום שלכם.

תקלעו לרגש

רגש היה ותמיד יהיה הכלי המכירתי האפקטיבי ביותר.

אם זה רופא השיניים שציינתי קודם לכן, אז זמן ההחלמה המהיר והיכולת לבצע השתלה של מספר שתלים דנטליים במקביל, יכול לגעת ברגש הגולשים ולייצר נחמה.

אם זה המפעל למתקני התצוגה שהדגמתי, אז אפשר להדגיש שכל המדפים והמתקנים מדרבנים את קהל הצרכנים שמבקר בחנות וכך מעלים את המכירות. זה העצב הרגיש של כל בעל ובעלת חנות.

היו כנים

בדיוק כמו שלא נרצה להרגיש שדוחפים לנו מוצר בכוח ושעובדים עלינו בעיניים.

הקפידו על תוכן מסודר ומעומד

כותרת שמסבירה בדיוק מה יהיה התוכן שימתין לגולש, חלוקה לסעיפים, הדגשות והגדלת גופן במקומות הנכונים.

המטרה שלנו היא להקל על הגולשים לקרוא, ולאפשר ‘קריאה מרפרפת’ מועילה.

להניע לפעולה

התייעצו איתנו, קבלו פרטים נוספים, השאירו טלפון ונשוב אליכם בהקדם; אנחנו לא צריכים להחביא את הכוונות השיווקיות שלנו.

הנעה לפעולה לא פוגמת בטיב התוכן.

והיכן אני נכנס לתמונה?

אז ברוכים הבאים, שמי יובל מרום ואני יועץ לאסטרטגיה שיווקית לעסקים קטנים ובינוניים. המטרה שלי היא לעזור לעסקים להתעצם באמצעות שיווק כשההתמחות שלי היא וידאו.

כפי שוודאי הסקתם, כתיבה שיווקית היא שם כולל למגוון אפשרויות, לא כולן מתאימות אוטומטית לכל עסק ועסק.

יחד אתכם, אכיר אתכם, אבין את המטרות ואת הפעילות שלכם, נגבש בנק מטרות עסקיות, נלמד ונאפיין את קהל היעד הנכון, ונדייק את ערוצי הדיגיטל שבהם נשתמש כדי שנגיע אל היעד.

השירות הוא אישי ולא רק כסלוגן; לטעמי אין דרך אחרת להגיע להצלחה, מאשר דרך משותפת שחיה את העסק שלכם ומבינה אותו.

🎥 מעצים בעלי עסקים דרך שיווק בוידאו
🎙️ פודקאסט: על מה נדבר הפעם
🧠 מכור לסרטוני How To

שנדבר? מצפה להכיר

לחצו כאן עכשיו להתחלת שיחה