REC

אסטרטגיה שיווקית – לתכנן ולבצע אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה. אסטרטגיה שיווקית. צמד מילים שלעיטים יכול להרתיע כי זה נשמע גדול. לחילופין קורה שאנחנו נוטים לחשוב שטקטיקות מסוימות כמו יצירת תוכן זו אסטרטגיה.

כבעלי עסקים קטנים ובינוניים, האסטרטגיה השיווקית שלנו משחקת תפקיד מרכזי בהצלחה ובהתפתחות העסקית שלנו. תכנון אסטרטגי מדויק יכול לסייע לנו להגיע ללקוחות חדשים, להגביר את המודעות למותג שלנו, ולמקסם את התוצאות השיווקיות שלנו. בפוסט זה נבין יחד מהי אסטרטגיה שיווקית, איך להגדיר מטרות ויעדים, כיצד לנתח את השוק והמתחרים, ונלמד על תהליך בניית התוכנית השיווקית. אז שנתחיל במסע שלנו להצלחה שיווקית?

מהי אסטרטגיה שיווקית?

מתחילים מהבסיס: הגדרה 👇🏻

אסטרטגיה שיווקית היא תוכנית מקיפה המתארת כיצד העסק שלנו מתכוון לשווק את מוצריו או שירותיו ולהשיג את מטרותיו השיווקיות. האסטרטגיה כוללת את ההחלטות האסטרטגיות לגבי ניתוח השוק, זיהוי קהל היעד, פיתוח מוצרים ושירותים, תמחור, הפצה וקידום. המטרה היא למצב את העסק שלנו בצורה אופטימלית ולהשיג יתרון תחרותי בשוק ע״פ המטרות שנגדיר.

למה זה כזה חשוב? חשיבות התכנון אסטרטגי לעסקים 

תכנון אסטרטגי הוא קריטי לעסקים. למה? כי הוא מספק מפת דרכים ברורה לפעולה ומסייע להימנע מהחלטות שרירותיות ולא מתוכננות. הרבה פעמים אני פוגש נשמות טובות שרוצות לעזור לי עם הצעות שיש בהן ״הרבה״ פוטנציאל. וכאן תפקיד האסטרטגיה שנגדיר לשמור עלינו ממוקדים.

אסטרטגיה שיווקית טובה מאפשרת לנו לנצל את המשאבים שלנו בצורה יעילה יותר, לזהות הזדמנויות חדשות ולנהל את הסיכונים בצורה טובה יותר. בעזרת אסטרטגיה שיווקית, אנחנו יכולים לקבוע מטרות ברורות ולעקוב אחר הביצועים שלנו במדויק.

חשוב להגיד, אסטרטגיה שיווקית היא לא חתונה קטולית. רצוי ואף מומלץ לפתוח אותה מספר פעמים במהלך השנה ולעשות התאמות ושינויים.

הגדרת מטרות ויעדים

ועכשיו הגיע הזמן להעמיק בהיבטים השונים של תהליך תכנון האסטרטגיה השיווקית, כולל הגדרת מטרות ויעדים, ניתוח השוק והמתחרים, והגדרת קהל היעד.

איך להגדיר מטרות שיווקיות ברורות ומדידות

ברשותכם אני רוצה לשים כאן דגש על מטרות ברורות ומדידות. אסטרטגיה לפעמים נשמעת לנו כמו הגדרה אמורפית, אבל חשוב להבין ולדעת שאסטרטגיה חייבת להיות ברורה ומדידה. 

זאת בסדר אם לא הצלחנו לעמוד באסטרטגיה הראשונה שהגדרנו! להפך זה כנראה יקרה ברוב הפעמים וזה מעולה. מכאן התפקיד שלנו להתאים אותה ולעשות לה דיוקים.

הגדרת מטרות שיווקיות ברורות ומדידות היא הצעד הראשון בתהליך תכנון האסטרטגיה השיווקית שלנו. המטרות צריכות להיות ספציפיות, מדידות, ברות השגה, רלוונטיות ומוגבלות בזמן. מטרות מדויקות מאפשרות לנו להעריך את ההתקדמות שלנו ולהתאים את האסטרטגיה שלנו לפי הצורך.

חשיבות היעדים בתהליך האסטרטגי

היעדים הם הצעדים הקטנים שמובילים אותנו להשגת המטרות הגדולות שלנו. הם מאפשרים לנו לעקוב אחרי ההתקדמות שלנו באופן שוטף ולבצע התאמות בזמן אמת. יעדים ברורים ומדידים נותנים לנו כיוון ופוקוס ומבטיחים שאנחנו פועלים בצורה יעילה וממוקדת.

שימוש במתודולוגיות כמו SMART להצבת יעדים

תכירו את מודל סמארט (S.M.A.R.T).

  • ספציפיות – Specific
  • מדידות – Measurable
  • בר השגה – Attainable
  • רלוונטיות – Relevant
  • מוגבלות בזמן – Time bound

מטרת המודל לסייע לנו בהצבת יעדים יעילים וממוקדים. על ידי שימוש בגישה זו, אנחנו יכולים להבטיח שהיעדים שלנו יהיו ברורים ומדידים, מה שמקל עלינו לעקוב אחרי ההתקדמות ולהעריך את הביצועים שלנו.

ניתוח השוק והמתחרים

למרבה המזל (ואני לא ציני!) כנראה שבשוק שבו אנחנו פועלים יש לא מעט מתחרים. לעיטים אפילו מרגיש ש״יותר מידי״. וזה טוב! מכוון שזה אומר שיש ביקוש למוצר או השירות שלנו. בפרק הזה של הפוסט נבין איך לערוך ניתוח שוק ומתחרים.

חשיבות ניתוח השוק והבנת הסביבה העסקית

ניתוח השוק והבנת הסביבה העסקית הם מרכיבים חיוניים בתהליך תכנון האסטרטגיה השיווקית שלנו. ניתוח שוק מעמיק מאפשר לנו להבין את מגמות השוק, את הצרכים והרצונות של הלקוחות, ואת ההזדמנויות והאיומים הקיימים בסביבה העסקית שלנו.

כלים וטכניקות לניתוח שוק ומתחרים

יש לא מעט כלים וטכניקות שיכולים לסייע לנו בניתוח השוק והמתחרים. 

למשל:

  • SWOT Analysis: כלי לניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים.
  • PEST Analysis: כלי לניתוח גורמים פוליטיים, כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים שמשפיעים על השוק.
  • Benchmarking: השוואת ביצועים מול המתחרים המובילים בתחום.

הפופלרי ביותר הוא מודל ה-SWOT. חשוב לי לציין שבתחילת הדרך שלי זלזלתי קצת במודל הזה… חשבתי שזה סתם ״חארטה״ שצריך לכתוב כי ״ככה עושים אסטרטגיה״. ככל שהתבגרתי עסקית הבנתי עד כמה זה גריטי.

מכוון שה-SWOT עוזר לנו להבליט אתה חוזקות, להתמודד עם החולשות ודווקא להפוך אותם להיתרון, להתבוננן ולזהות הזדמנויות ולא פחות חשוב להבין איזה איומים קיימים במציאות העסקית שלנו – דבר שהרבה פעמים לא בא לנו להסתכל עליו.

ניתוח בלי ביצוע לא שווה כלום: התאמת האסטרטגיה בהתאם לממצאי הניתוח

לאחר שביצענו ניתוח שוק ומצאנו את הממצאים הרלוונטיים, עלינו להתאים את האסטרטגיה השיווקית שלנו בהתאם. התאמות אלו יכולות לכלול שינויים במוצר או בשירות, התאמת המחירים, בחירת ערוצי הפצה מתאימים, ושיפור הקידום השיווקי.

למי אנחנו משווקים: הגדרת קהל היעד

זיהוי ואפיון קהל היעד

הגדרת קהל היעד היא ה-שלב ה-קריטי בעייני בתהליך תכנון האסטרטגיה השיווקית שלנו. זיהוי הקהל המדויק מאפשר לנו לפנות בצורה ממוקדת ויעילה לאנשים שיש להם את הסבירות הגבוהה ביותר להתעניין במוצרים או בשירותים שלנו. כדי לזהות את קהל היעד, יש לבחון מאפיינים דמוגרפיים (כגון גיל, מין, השכלה), מאפיינים גיאוגרפיים, התנהגות צרכנית ותחומי עניין.

אבל לא רק! בעולם רווי תוכן ועסקים שמשווקים, בטח בדיגיטל… חשוב שנבין מי הקהל שלנו גם ברמה הרגשית. 

  • מה הוא היה רוצה להשיג
  • מה הכאבים שלו
  • איך הכאבים שלו משפיעים על עוד אספקטים בחיים
  • באיזה מילים הוא משתמש

היכרות מעמיקה כזו עם הקהל תשפר את השיווק שלנו בכמה וכמה רמות.

יצירת פרסונות שיווקיות

פרסונה שיווקית היא דמות מייצגת של הלקוח האידיאלי שלנו. הפרסונה מבוססת על מחקר וניתוח של נתוני הלקוחות, והיא עוזרת לנו להבין טוב יותר את הצרכים, הרצונות וההתנהגות של קהל היעד שלנו. יצירת פרסונות שיווקיות מאפשרת לנו לפתח מסרים שיווקיים מדויקים וממוקדים יותר.

אחד הכלים שאני הכי אוהבת כדי ליצור פרסונה שיווקית היא לערוך שיחות מחקר עם לקוחות עבר שמבחינתי הם הלקוחות האידיאלים.

למזלי יש לי לקוח מדהים שיצרתי עבורו סרטון כזה וחשוב לי שתראו אותו כדי להבין!

והגיע הרגע שבו נפתח את התוכנית השיווקית

איך בונים תוכנית שיווקית מפורטת?

בניית תוכנית שיווקית מפורטת היא שלב חשוב בתהליך תכנון האסטרטגיה השיווקית. התוכנית כוללת את כל הצעדים שאנחנו מתכננים לבצע כדי להשיג את המטרות השיווקיות שלנו. התוכנית צריכה להיות מבוססת על המידע שאספנו בניתוח השוק, הגדרת המטרות והיעדים, והגדרת קהל היעד.

שילוב ערוצי שיווק שונים

תוכנית שיווקית מוצלחת כוללת שילוב של ערוצי שיווק שונים כדי להגיע לכמה שיותר לקוחות פוטנציאליים. זה יכול לכלול שיווק דיגיטלי באמצעות רשתות חברתיות, קידום ממומן בגוגל, שיווק באמצעות תוכן, דוא”ל שיווקי, ועוד. השילוב הנכון של הערוצים השונים תלוי בקהל היעד שלנו ובתקציב העומד לרשותנו.

מדידה והערכת ביצועים

מדידה והערכת ביצועים הם חלק חיוני בתהליך השיווקי. עלינו לעקוב אחרי הביצועים שלנו באופן שוטף ולהעריך את האפקטיביות של כל אחד מהערוצים והפעולות שלנו. כלי מדידה כמו גוגל אנליטיקס, פייסבוק אינסייטס ועוד יכולים לעזור לנו להבין מה עובד ומה פחות, ולבצע התאמות בהתאם.

התאמות ושיפורים מתמשכים

השיווק הוא תהליך דינמי שמתפתח כל הזמן. עלינו להיות מוכנים לבצע התאמות ושיפורים מתמשכים בתוכנית השיווקית שלנו בהתאם לממצאים ולשינויים בשוק. גמישות ויכולת להתאים את עצמנו הם המפתחות להצלחה שיווקית לטווח הארוך.

מתרגש! 

אם הגעת עד לכאןף ברור לי שעכשיו יש לך מושג מהי אסטרטגיה שיווקית ולמה היא חשוב. למדנו כיצד להגדיר מטרות ויעדים, לבצע ניתוח שוק ומתחרים, לזהות ולאפיין את קהל היעד, ולפתח תוכנית שיווקית מפורטת. כעת, יש בידינו כלים ומידע שיסייעו לנו לבנות אסטרטגיה שיווקית אפקטיבית ולמצב את העסק שלנו להצלחה.

אהבתם את התוכן? זה הזמן לשתף

נשוי לקרין ואבא של דפני 😍 כל אחת ואחד מסוגלים לעמוד מול המצלמה צריך להפסיק לפחד ממה יגידו ולהתחיל להתרכז בליצור ולהשפיע

הרשמה לעדכונים

מידע וטיפים על שיווק ותוכן, כשהלב הוא וידאו.  תמצאו בניוזלטר ובקבוצת הוואטסאפ השקטה כלים, טכניקות 
ומידע פרקטי שיעזור לעסק שלך לגעת ביותר אנשים.

אולי יעניין אותך גם...

69

שיווק באמצעות תוכן למשוך, להגיע ולהניע משתמשים באמצעות תוכן

105

אסטרטגיה שיווקית לתכנן ולבצע אסטרטגיה שיווקית

156

שיווק ברשתות חברתיות: אסטרטגיות, טיפים וכלים 2024

94

כתיבת תוכן שיווקי תוכן עם מסר והנעה לפעולה

256

איך מעלים עוקבים באינסטגרם

300

הנכס הדיגיטלי שכל עסק קטן צריך: אתר אינטרנט

294

פוסט באינסטגרם גדלים, טיפים לתוכן ולתמונות

386

היילייטס באינסטגרם איך ליצור היילייטס שמושכים תשומת לב