המדריך הקרוב נכתב אחרי 15 שנים של ניסיון בעולם יצירת התוכן והשיווק, כלומר ׳שיווק באמצעות תוכן׳. עכשיו למה אני מציג את זה כך? מכוון שהיום ב-2024 ישנה תחושה שיצירת תוכן הוא השיווק עצמו. והמטרה שלי במדריך הקרוב לעשות לכם סדר, וכמובן לתת כלים פרקטים למימוש האסטרטגיה הזאת בשיווק העסק שלכם 🙂
נבין יחד מהו שיווק באמצעות תוכן, איך ניתן לייצר תוכן איכותי, כיצד להפיץ את התוכן באופן שיגיע לקהל הנכון, ואיך לנתח את הנתונים כדי לשפר כל הזמן את התוצאות. נתחיל במסע שלנו ונראה כיצד ניתן להשתמש בתוכן כדי להגדיל את הנוכחות הדיגיטלית שלנו ולהגיע ללקוחות חדשים.
אז מהו שיווק באמצעות תוכן?
ההגדרה היבשה:
שיווק באמצעות תוכן היא גישה אסטרטגית המתמקדת ביצירת והפצת תוכן יקר ערך, רלוונטי ועקבי במטרה למשוך ולשמר את קהל היעד של אילו העסק פונה – ובסופו של דבר, להניע לפעולה של רכישה. התוכן יכול לבוא בצורות שונות כמו מאמרים, בלוגים, סרטונים, פודקאסטים ועוד. הרעיון המרכזי הוא לספק לקהל ערך אמיתי שמניע אותם לשתף פעולה עם המותג שלנו.
אז למה לנו ליצור תוכן עבור השיווק? קטנים
שיווק באמצעות תוכן מציע יתרונות רבים, בטח לעסקים קטנים ובינוניים. אחת הסיבות האהובות עלי שהוא מאפשר לבנות מערכת יחסים חזקה עם הקהל, מבסס אותנו ואת המותג שלנו כאוטוריטה בתחום, ומשפר את האמינות והנראות הדיגיטלית.
כמי שהתחיל לשווק את עצמו באופן יחסי באיחור (נו, הסנדלר הולך יחף?), אני יכול להעיד ממקור ראשון שברגע שהתחלתי ליצור תוכן לאינסטגרם, סרטון אחד בשבוע באופן עקבי – נוצרה סביבי קהילה של אלפי אנשים.
בנוסף, כאשר התוכן שלנו מעניק ערך, הוא מעודד מעורבות ומגביר את הנאמנות של הלקוחות. חשוב לי כאן להרחיב ולציין שהרבה פעמים ישנה ציפייה שניצור תוכן ועל הרגע הראשון נתחיל לראות רכישה… בטח היום ב-2024 לקהל לוקח זמן.
הקהל רוצה להכיר אותנו, לרכוש אלינו אמון ולהרגיש אלינו משהו – רק אז הוא יכול להתקדם לשלב הבא במערכת היחסים: רכישה.
יצירת תוכן איכותי ועקבי
חשוב לי להניח את זה כאן על השולחן: איכות התוכן והעקביות שלנו הם מה שישפיעו על התוצאות. בטח בעידן הגיעה אלינו ה-Ai ומאפשר ליצור הכל מהר ״וללא מאמץ״ – איכות ועקביות ביצירת התוכן, זה סופר קריטי. (ד״א יש לי קורס ai בנושא!)
כך נוכל למשוך את הקהל הנכון, להגביר את החשיפה למותג שלנו וליצור מעורבות גבוהה יותר. המטרה היא להפוך את התוכן לכלי מרכזי בשיווק שלנו, כך שהלקוחות הפוטנציאליים ימצאו בו ערך ויחזרו אלינו שוב ושוב.
אני קורא לזה כריזמה דיגיטלית – הנוכחות שלנו שגורמת לאנשים לרצות קבל מאיתנו עוד ועוד!
צוללים פנימה: יצירת תוכן איכותי
איזה סוגי תכנים נוכל ליצור
- מאמרים ובלוגים: נכון, היום וידאו הוא הכוכב (ומדבר איתכם אדם שההתמחות והעיסוק שלו זה וידאו!)… עם זאת גם למילה הכתובה יש המון כוח והשפעה. כמו המדריך הזה שאתם קוראים ברגע זה ועד ניוזלטרים. כתיבה על נושאים רלוונטיים לתחום העסקי שלנו, כגון טיפים, מדריכים, ומידע מקצועי – תעשה את העבודה נהדר
- סרטונים: יצירת סרטונים שמדגימים את המוצרים או השירותים שלנו, או שמספקים ערך מוסף לקהל, כמו הדרכות וסקירות הם ה-כלי בולט והמוביל היום. אם יש לכם רצון ללמוד יותר על יצירת סרטוני תוכן – יש לי קורס בנושא ממש כאן.
- פודקאסטים: תוכן שמע שמתאים למי שמעדיף לצרוך תוכן תוך כדי פעילות אחרת, כמו נהיגה או ספורט. עם זאת אנחנו רואים יותר ויותר היום פודקאסטים שמצולמים וכחלק מהאסטרטגיה יוצרים נגזרות, קטים קטנים שמופצים ברשתות החברתיות ומגדילות את החשיפה והמודעות למותג.
- אינפוגרפיקות או כמו שאנחנו מכירים אותם היום פוסט קרוסלה: גרפיקות שמציגות מידע בצורה ויזואלית וברורה, ומקלות על הקהל להבין ולהפנים את המסרים שלנו, או הערך שנעביר.
יש כאלה שאוהבים לקרוא ויש כאלה שלצפות: גיוון בתכנים
חשוב לגוון בתכנים שאנחנו יוצרים. גיוון בתכנים מאפשר לנו להגיע לקהלים שונים ולהתאים את המסרים שלנו לפלטפורמות שונות. לדוגמה, סרטונים יכולים להיות אפקטיביים יותר ברשתות חברתיות כמו טיקטוק ואינסטגרם, בעוד שמאמרים מפורטים יכולים להיות מוצלחים יותר בבלוג העסקי שלנו שמקודם אורגנית בגוגל או אפילו ניוזלטר שבו נפיץ את המאמר.
5 עקרונות ליצירת תוכן איכותי
- הכרת הקהל: חשוב להכיר את הקהל שלנו ולהבין מה מעניין אותו ומה הם צרכיו.
- מיקוד: התוכן שלנו צריך להיות ממוקד ומדויק, עם מסר ברור וקל להבנה.
- שפה פשוטה: כאנשים מקצוע לעיתים מרגיש לנו שיש מושג בתחומנו שהוא ברור ומובן מאליו… אז זהו שלא תמיד – נרצה לדבר בשפה ופשוטה שילד בכיתה א׳ יבין.
- קריאה לפעולה: כל תוכן צריך לכלול קריאה לפעולה שמניעה את הקהל לפעולה הרצויה, בין אם זה להירשם לניוזלטר, לבקר באתר שלנו, ליצור קשר או להשתמש בתוכן שלנו (זאת גם פעולה! בעיניי הכי חשובה)
יופי תוכן, עכשיו הפצה. להגיע לקהל רלוונטי גדול ורחב
אסטרטגיות להפצת תוכן בערוצים שונים
יש כמה ערוצים בולטים שבהם ניתן להפיץ את התוכן שלנו, וכל ערוץ מצריך גישה שונה:
- בלוגים ואתרי תוכן: פרסום מאמרים בבלוג העסקי שלנו ובאתרים חיצוניים רלוונטיים לרוב יבוא לידי ביטוי דרך קידום אורגני, אבל לא רק. לעיתים נראה מודעות ממומנות ברשתות החברתיות שמפיצות את אותם האתרים
- רשתות חברתיות: שימוש ברשתות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין וטוויטר כדי לשתף את התוכן עם העוקבים שלנו ולהגיע לאנשים חדשים ״שיתקלו״ בפוסטים שלנו.
- ניוזלטרים ודיוור אלקטרוני: שליחת התוכן שלנו לרשימת תפוצה קיימת של לקוחות ומתעניינים.
ועכשיו הגיע הזמן להתעמק בכל ערוץ 👈🏻
שימוש ברשתות חברתיות להפצת תוכן
הרשתות החברתיות הן כלי חזק במיוחד להפצת תוכן. כדי לנצל את הפוטנציאל של הרשתות החברתיות בצורה מיטבית נרצה:
- לבחור את הפלטפורמות הנכונות לנו: יש לבחור את הפלטפורמות שבהן הקהל שלנו נמצא ופעיל, אבל לא רק! נשאל את עצמנו איפה לנו כיף ליצור תוכן ויהיה לנו קל להתמיד.
- להגדיר פרופיל עסקי ברור: נרצה ליצור פרופיל עסקי שמעביר את המסרים והערכים המרכזיים שלנו כך שהקהל יבין מי אנחנו ומה הבידול שלנו. נעשה את זה על ידי כתיבת אודות (bio) ברור, בחירת תמונות פרופיל ואפילו הייליטס מדויקים באינסטגרם.
- לפרסם באופן ממומן: לצד יצירת התוכן השותף ותכנון לוח זמנים לפרסום תכנים בצורה עקבית, נרצה להשתמש בכלים כמו פרסום ממומן, יצירת תוכן מבוסס טרנדים ושיתופי פעולה כדי להגדיל את החשיפה אלינו.
- ליצור מעורבות עם הקהל: תוכן בלי תגובות של קהל הופך להיות שקוף. תוכן עם תגובות שלא ענינו עליהן גורם לאנשים לא לרצות להגיב לנו שוב. אנחנו צמאים לאינטראקציה אנושית! תגובה לתגובות ושאלות, והשתתפות בדיונים כדי להגביר את המעורבות והנאמנות של הקהל.
שיתוף פעולה עם קולגות ואינפלוּאנסרים (משפיענים)
שיתוף פעולה עם קולגות ואינפלוּאנסרים בתחום שלנו (וגם מקביל אלינו) יכול להגדיל את החשיפה של התוכן שלנו בצורה משמעותית. האינפלוּאנסרים הם אנשים עם קהל עוקבים רחב שמקשיב להמלצות שלהם. שיתוף פעולה כזה יכול לכלול כתיבת פוסטים משותפים, סקירות מוצרים או אפילו שידור לייב משותף.
ניתוח ומדידה – להבין את ההשפעה שלנו
למה חשוב למדוד ולעקוב?
המדידה היא חלק בלתי נפרד מתהליך השיווק באמצעות תוכן. באמצעות מדידה, אנחנו יכולים לדעת עד כמה התוכן שלנו יעיל בהשגת המטרות שהצבנו לעצמנו. המדידה עוזרת לנו לזהות תכנים מצליחים וכאלו שדורשים שיפור, ולהבין את העדפות הקהל שלנו.
כשאנחנו יוצרים תוכן באופן מתמיד אנחנו בסוג של ״טסטים״, כלומר בדיוק של המסרים והרעיונות שלנו – המדידה עוזרת לנו לאורך זמן לדייק את המסרים השיווקים של העסק שלנו!
כלים מומלצים לניתוח ביצועים
ישנם כלים רבים שיכולים לעזור לנו לנתח את ביצועי התוכן שלנו. הנה כמה מהבולטים שבהם:
- Google Analytics: כלי חינמי שמאפשר לנו לעקוב אחרי תנועת גולשים באתר שלנו, למדוד מעורבות ולזהות מקורות תנועה (רלוונטי לבלוגרים ואתרי תוכן)
- Facebook Insights ו-Instagram Insights: כלים שמספקים נתונים מפורטים על הביצועים של פוסטים וסטוריז ברשתות החברתיות.
מערובות, חשיפה והמרות
ישנם מספר מדדים חשובים שכדאי להתמקד בהם בעת ניתוח ביצועי התוכן ולהבין מה כל אחד מהם אומר
- מעורבות (Engagement): הם הלייקים, השיתופים, התגובות והצפיות בסרטונים שלנו.
- חשיפה (Reach): כמה אנשים נחשפו לתוכן שלנו וכמובן לפרופיל עצמו ולא רק לפוסט המסויים.
- המרות (Conversions): מספר האנשים שביצעו פעולה רצויה בעקבות התוכן (כמו רכישה, הרשמה לניוזלטר, או מילוי טופס).
הסקת מסקנות וביצוע אופטימיזציה בהתאם לנתונים
לאחר שאספנו את הנתונים וניתחנו אותם, עלינו לבצע התאמות ושיפורים באסטרטגיה שלנו. למשל, אם גילינו שסוג מסוים של תוכן מצליח במיוחד, נוכל ליצור יותר ממנו. אם נתוני ההמרות נמוכים, נוכל לבדוק ולשפר את הקריאות לפעולה בתוכן שלנו.
התפקיד שלנו לחיות ולנשום את התוכן ולזוז תוך כדי תנועה. זאת הסיבה שאני אוהב ליצור תוכן עד חודשיים קדימה ולא יותר – מכוון שצריך לעשות כל הזמן התאמות ודיוקים.
בניית אסטרטגיית תוכן
שלבי בניית אסטרטגיית תוכן
בניית אסטרטגיית תוכן כוללת מספר שלבים חשובים:
- הגדרת מטרות: תחילה יש להגדיר מטרות ברורות לשיווק באמצעות תוכן. למשל, האם המטרה היא להגדיל את הנראות, להניע להמרות, או לבנות מערכת יחסים עם הקהל.
- הכרת הקהל: עלינו להבין מיהו קהל היעד שלנו, מה הם הצרכים שלו, ומהם הנושאים שמעניינים אותו. מחקר מקדים יאפשר לנו ליצור תוכן מדויק ורלוונטי.
- גאנט תוכן: לעיתים נקרא לזה אסטרטגית תוכן. תוכנית עבודה שבה נפרט את סוגי התוכן שניצור, מועדי הפרסום, והפלטפורמות שבהן נפרסם. התכנון עוזר לשמור על עקביות ולמנוע חוסרים.
יצירת אסטרטגית תוכן, או יותר נכון גאטנט
גאנט תוכן הוא כלי מרכזי בניהול אסטרטגיית תוכן. הוא כולל את כל התכנים שאנחנו מתכננים ליצור ולפרסם, בצורה מסודרת לפי תאריכים. הלוח מאפשר לנו לראות את התמונה המלאה, ולוודא שאנחנו מכסים את כל הנושאים החשובים בצורה מאוזנת. בנוסף, הגאנט תוכן עוזר לנו לשמור על עקביות בפרסום ולנהל את הזמן שלנו בצורה יעילה.
אפשר ליצור אותו באקסל, גוגל דוקס ואפילו מחברת – העיקר שיהיה לכם נוח וקל להתמיד איתו ועם התוכן.
שוב: עקביות והתמדה.
הצלחה בשיווק באמצעות תוכן תלויה במידה רבה בעקביות. עלינו לפרסם תוכן באופן סדיר וקבוע כדי לשמור על מעורבות הקהל ולבסס את הנוכחות שלנו ברשת. תכנון מראש מאפשר לנו להתמודד עם לחצים וזמנים עמוסים, ולהבטיח שאנחנו תמיד מוכנים עם תוכן איכותי.
האם זה אומר שנשתעבד לעשייה הזאת! לא. עבורי המינימום הוא סרטון אחד בשבוע למשל באינסטגרם ובין פעמיים לשלוש בשבוע שאני אצור תוכן לסטורי.
אז מה היה לנו…
במאמר חקרנו את שיטת השיווק באמצעות תוכן, למדנו מהי, איך ליצור תוכן איכותי, כיצד להפיץ אותו ולהגיע לקהל הנכון, ואיך לנתח את ביצועי התוכן ולהתאים את האסטרטגיה שלנו בהתאם לנתונים. סיימנו בבניית אסטרטגיית תוכן יעילה שתעזור לנו להשיג את המטרות העסקיות שלנו.
כעת, הזמן להתחיל ליישם את האסטרטגיות והשיטות שלמדנו ולהתחיל לראות את ההשפעה החיובית של השיווק באמצעות תוכן על העסק שלנו.